
Πηγή φωτογραφίας: New York Times
Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Μάιος 2020). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.
1η Δραστηριότητα: Ουράνιο τόξο με κουφέτα
Θα χρειαστείτε: χρωματιστά κουφέτα τύπου smarties, ένα πιάτο και νερό
Τοποθετούμε τα κουφέτα περιμετρικά στο πιάτο και το γεμίζουμε με νερό τόσο ώστε να καλυφθούν τα κουφέτα. Θα παρατηρήσουμε πως βγαίνει σιγά σιγά το χρώμα από τα κουφέτα και δημιουργείται ένα ουράνιο τόξο. Μπορούμε να κουνήσουμε ελαφρά το πιάτο έτσι ώστε να ανακατευτούν τα χρώματα.
2η Δραστηριότητα: Ζωγραφίζω με σκιές
Θα χρειαστείτε: χαρτί Α4, τουβλάκια, μαρκαδόροι, πηγή φωτός
Τώρα που έχει φτιάξει ο καιρός μπορούμε να βγούμε έξω στην αυλή ή στο μπαλκόνι μας και να εκμεταλλευτούμε τον ήλιο. Απλώνουμε ένα χαρτί και μπροστά του χτίζουμε με τα τουβλάκια ό,τι κατασκευή επιθυμούμε. Η σκιά από το αντικείμενο που χτίσαμε φαίνεται πάνω στο χαρτί, με ένα μολύβι σχεδιάζουμε το περίγραμμα της σκιάς και έπειτα τη ζωγραφίζουμε με το γκρι ή μαύρο μαρκαδόρο.
3η Δραστηριότητα: Έκθεση παζλ
Θα χρειαστείτε: τα παζλ που υπάρχουν στο σπίτι
Βγάζουμε όλα τα παζλ που υπάρχουν στο σπίτι πάνω στο μεγάλο τραπέζι. Στη συνέχεια ξεκινάμε να τα φτιάχνουμε ένα ένα και όταν τα τελειώσουμε δημιουργούμε μια έκθεση με παζλ απλώνοντάς τα σε ένα ανοιχτό χώρο του σπιτιού. Τα παιδιά μπορούν να αναλάβουν το ρόλο του ξεναγού παρουσιάζοντας τα «εκθέματα» της έκθεσης.
4η Δραστηριότητα: Μουσική γυμναστική
Θα χρειαστείτε: το τραγούδι Witch doctor
Βάζουμε το τραγούδι να παίζει και ξεκινάμε και χορεύουμε. Έπειτα ο γονέας σταματάει τη μουσική απότομα και δίνει μια εντολή όπως για παράδειγμα: Όταν ξεκινήσει η μουσική να χορεύει μόνο το ένα χέρι. Κάθε φορά που σταματάει η μουσική ο γονιός θα δίνει μια διαφορετική εντολή. Προσπαθούμε να δώσουμε πολλές διαφορετικές επιλογές όπως μόνο το ένα πόδι, το ένα χέρι και τα δύο πόδια, κεφάλι χέρια κ.ο.κ.
Βρείτε το τραγούδι εδώ: https://tinyurl.com/y7b8mrh4
5η Δραστηριότητα: Μάντεψε το ζώο
Θα χρειαστείτε: υπολογιστή ή αν υπάρχουν καρτέλες από ζώα
Βάζουμε από τον υπολογιστή διάφορες φωνές ζώων και αφήνουμε τα παιδιά να μαντέψουν το ζώο ακούγοντας τις φωνές. Προσπαθούμε να βάλουμε τις φωνές γνωστών και άγνωστων ζώων. Καλούμε τα παιδιά να προσπαθήσουν αφού μαντέψουν, να μιμηθούν τη φωνή του ζώου χρησιμοποιώντας τη δική τους φωνή. Αν τα παιδιά δυσκολεύονται να βρουν το ζώο, τους δίνουμε ως βοήθεια ένα από τα χαρακτηριστικά του για να τα διευκολύνουμε.
Βρείτε διάφορους ήχους εδώ: https://tinyurl.com/y9bk6lhc
6η Δραστηριότητα: Ιστορία: Πώς ο ελέφαντας απέκτησε την προβοσκίδα του
Θα χρειαστείτε: την ιστορία, χαρτιά και μαρκαδόρους
Διαβάζουμε την ιστορία στα παιδιά είτε από το βιβλίο είτε διαδικτυακά. Στη συνέχεια συζητάμε με τα παιδιά για τη διαφορετικότητα. Ζωγραφίζουμε την ιστορία του παραμυθιού με όποιον τρόπο μπορούμε.
Βρείτε την ιστορία εδώ: https://tinyurl.com/y7tbpp5q
7η Δραστηριότητα: Τα αποτυπώματα των φύλλων
Θα χρειαστείτε: Φύλλα, χρώματα, χαρτί Α4, πινέλο
Μιας και πλέον τα δένδρα και τα φυτά γύρω μας είναι ολάνθιστα μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε, να τα μελετήσουμε και να μάθουμε για τα δέντρα και τη φύση. Μαζέψτε διάφορα φύλλα από δένδρα, χρωματίστε τα χρησιμοποιώντας νερομπογιές, πιέστε τα σε ένα φύλλο χαρτί και παρατηρήστε τα αποτυπώματά τους. Παρατηρείστε τα ποικίλα σχήματα, σχέδια, μεγέθη τις ομοιότητες, τις διαφορές και τα χαρακτηριστικά των φύλλων.
8η Δραστηριότητα: Σκουληκοδιαδρομές
Θα χρειαστείτε: χαρτόνι, ψαλίδι, καλαμάκι, μαρκαδόρος
Θα χρειαστεί να κόψετε το χαρτόνι στο σχήμα ενός σκουληκιού και να του δώσετε το σχήματα που χρειάζεται (δείτε στο σύνδεσμο στο τέλος της παραγράφου) και με τον μαρκαδόρο σχηματίσετε το πρόσωπό του. Έπειτα, χρησιμοποιώντας το καλαμάκι θα φυσήξτε το σκουλήκι για να κινηθεί. Μπορείτε να φτιάξετε περισσότερα από ένα ώστε να κάνετε αγώνες!
Οδηγίες της δράσης: https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=3GJZ5PvelP4&feature=emb_title
9η Δραστηριότητα: Ώρα για smoothies!
Θα χρειαστείτε: Φρούτα της επιλογής σας
Αποφασίζουμε τι γεύση θέλουμε να έχει το απογευματινό γεύμα μας. Συγκεντρώνουμε τα υλικά και μαζί με τα παιδιά μετράμε την ποσότητα των φρούτων που έχουμε επιλέξει. Για την υλοποίηση ακολουθούμε τη συνταγή που έχουμε βρει. Τοποθετούμε όλα τα φρούτα μαζί στο μπλέντερ και τα χτυπάμε μέχρι να έχουμε την υφή που επιθυμούμε. Καλή απόλαυση!
Βρείτε τις συνταγές εδώ: https://tinyurl.com/y9vy2bph
10η Δραστηριότητα: Ζωγραφική με αλουμινόχαρτο
Θα χρειαστείτε: χαρτί Α4, μαρκαδόροι, αλουμινόχαρτο
Σε ένα χαρτί Α4 φτιάχνουμε ένα σχέδιο χρησιμοποιώντας μόνο το μαύρο χρώμα. Στη συνέχεια γεμίζουμε με χρώματα ένα κομμάτι αλουμινόχαρτο και το αφήνουμε μερικά λεπτά να στεγνώσει. Τοποθετούμε τη ζωγραφιά του φύλλου Α4 πάνω στο αλουμινόχαρτο και την πιέζουμε ελαφρά. Μετά τη σηκώνουμε προσεκτικά και παρατηρούμε πώς μπερδεύτηκαν οι δύο ζωγραφιές!
11η Δραστηριότητα: Ταξίδι γευσιγνωσίας σ’ ολόκληρο τον κόσμο
Θα χρειαστείτε: υπολογιστή
Διαλέγουμε μερικά μέρη στα οποία θα θέλαμε να ταξιδέψουμε. Τα επισκεπτόμαστε μέσω του διαδικτύου, γνωρίζουμε τα αξιοθέατα τους και ψάχνουμε να βρούμε εύκολες συνταγές φαγητού από κάθε χώρα. Προσπαθούμε μέσα στην εβδομάδα να εκτελούμε τις συνταγές που έχουμε ανακαλύψει γνωρίζοντας έτσι φαγητά από κάθε γωνιά του πλανήτη.
12η Δραστηριότητα: Ποιος αριθμός κρύβεται;
Θα χρειαστείτε: καπάκια από μπουκάλια, μαρκαδόρος
Σε κάθε καπάκι γράφουμε έναν αριθμό από το ένα έως το δέκα. Τοποθετούμε τα καπάκια στη σειρά και κλείνουμε κάποια από αυτά χωρίς το παιδί να βλέπει. Έπειτα ζητάμε από τα παιδιά να μαντέψουν τον ή τους αριθμούς που λείπουν παρατηρώντας τον προηγούμενο και τον επόμενο αριθμό. Αν θέλουμε να δυσκολέψουμε λίγο το παιχνίδι κλείνουμε με τέτοιο τρόπο τα καπάκια έτσι ώστε να βγαίνουν οι ζυγοί και οι μονοί αριθμοί.
13η Δραστηριότητα: Από το μικρότερο στο μεγαλύτερο
Θα χρειαστείτε: Αριθμοί από 0 έως το 10, τουβλάκια
Σε μικρές καρτέλες γράφουμε τους αριθμούς από το 0 έως το 10 και τις τοποθετούμε στη σειρά από το μικρότερο στο μεγαλύτερο. Στη συνέχεια τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν πυργάκια με τα τουβλάκια τοποθετώντας τόσα τουβλάκια όσα λέει ο αριθμός. Έπειτα μπορούμε να τοποθετήσουμε από το μεγαλύτερο προς το μικρότερο φτιάχνοντας έτσι μια σκάλα με τουβλάκια.
Για να αυξήσουμε τη δυσκολία μπορούμε να ανακατέψουμε τις καρτέλες καλώντας πάλι τα παιδιά να χτίσουν τους πύργους.
14η Δραστηριότητα: Παίζω με τα γράμματα κεφαλαία και μικρά
Θα χρειαστείτε: χαρτί Α4, καπάκια από μπουκάλια ή ποτήρια μιας χρήσης
Στο χαρτί Α4 γράφουμε όλα τα μικρά γράμματα του αλφάβητου ενώ στα καπάκια ή στα ποτήρια μιας χρήσης γράφουμε όλα τα κεφαλαία. Στη συνέχεια ζητάμε από τα παιδιά να προσπαθήσουν να αντιστοιχίσουν κεφαλαία με μικρά. Σίγουρα δεν τα γνωρίζουν όλα αλλά για να τα βοηθήσουμε μπορούμε να τους λέμε μια λέξη που να ξεκινάει από το γράμμα που ενδεχομένως τους δυσκολεύει.
15η Δραστηριότητα: Φτιάξτε το δικό σας παραμύθι…
Θα χρειαστείτε: χαρτιά Α4, μαρκαδόρους, μολύβια, φαντασία
Κολλάμε τα χαρτιά Α4 έτσι ώστε να δημιουργήσουμε ένα βιβλίο. Παρατηρούμε βιβλία από τη βιβλιοθήκη μας, βλέπουμε πώς είναι το εξώφυλλο, το όνομα του συγγραφέα, εκδόσεις κτλ. Φτιάχνουμε με παρόμοιο τρόπο το εξώφυλλο μας. Αποφασίζουμε τι ιστορία θέλουμε να φτιάξουμε και τη συζητάμε με το παιδί μας. Ακολούθως ξεκινάμε ζωγραφίζοντας στην κάθε σελίδα την εικονογράφηση της ιστορίας και αν μπορέσουμε γράφουμε από δίπλα μερικές λέξεις που σχετίζονται με αυτή.
16η Δραστηριότητα: Ζωγραφική πάνω στο γάλα.
Θα χρειαστείτε: ένα μπολ, χρώμα ζαχαροπλαστικής, γάλα, υγρό πιάτων, γλωσσοπίεστρο.
Αναμειγνύουμε το κάθε χρώμα ζαχαροπλαστικής που διαλέξαμε με νερό σε ποτήρι. Γεμίζουμε το μπολ με γάλα και ρίχνουμε σε διάφορα σημεία το χρωματιστό νερό. Έπειτα σε ένα μικρό ποτήρι βάζουμε λίγο υγρό πιάτων και το ανακατεύουμε με νερό. Τοποθετούμε μέσα σε αυτό ένα γλωσσοπίεστρο και το χρησιμοποιούμε ως πινέλο. Ζωγραφίζουμε και καταγράφουμε τα αποτελέσματα. Παρατηρούμε: τι συμβαίνει όταν βάζουμε το γλωσσοπίεστρο μέσα στο νερό και τι συμβαίνει όταν το απομακρύνουμε;
Μπορείτε να παρακολουθήσετε το πείραμα στο παρακάτω βίντεο: https://tinyurl.com/yaxees2s
17η Δραστηριότητα: Αριθμοαλευρώματα
Θα χρειαστείτε: καρτέλες με αριθμούς, ταψί, αλεύρι. πινέλο
Πάνω σε καρτέλες σχεδιάζουμε με μικρές τελείες (όπως αυτές του ζαριού) τους αριθμούς από το 1-10. Στη συνέχεια ανακατεύουμε και διαλέγουμε κάθε φορά μια καρτέλα. Τα παιδιά βλέποντας τις τελείες καλούνται να αποτυπώσουν τον αριθμό αυτόν πάνω στο αλεύρι είτε με το δάχτυλο είτε χρησιμοποιώντας το πινέλο.
18η Δραστηριότητα: Καθρεφτίσματα
Θα χρειαστείτε: τουβλάκια, ένα σχοινί ή χαρτοταινία
Τοποθετούμε μια χαρτοταινία ή ένα σχοινί στο πάτωμα. Φτιάχνουμε μια σειρά από πυργάκια με διαφορετικά σχήματα και χρώματα από τη μια πλευρά της χαρτοταινίας ή του σχοινιού μαζί με το παιδί μας. Έπειτα ζητάμε από το παιδί να φτιάξει σαν “καθρέφτη” από την άλλη μεριά της χαρτοταινίας την ίδια κατασκευή. Δίνουμε έμφαση στα σχήματα και στα χρώματα που έχουμε ήδη φτιάξει τονίζοντας προς το παιδί πως πρέπει να προσπαθήσει να τα κάνει τα καινούρια όσο το δυνατόν πιο όμοια. Για να βοηθήσουμε το παιδί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έναν αληθινό καθρέφτη τοποθετώντας τον δίπλα από την κατασκευή έτσι ώστε να αντιληφθεί την έννοια του καθρεφτίσματος.
19η Δραστηριότητα: Άσκηση συντονισμού κινήσεων.
Θα χρειαστείτε: χάρτινο πιάτο, λωρίδες από χαρτόνι, μπάλα μεταλλική.
Σε ένα χάρτινο πιάτο δημιουργούμε διπλώνοντας τις λωρίδες από χαρτόνι μικρά τούνελ, κολλώντας μόνο τις άκρες των χαρτονιών. Τοποθετούμε αριθμούς στην κάθε διαδρομή που έχουμε δημιουργήσει, και καλούμε το παιδί να προσπαθήσει να περάσει τη μεταλλική μπάλα ακολουθώντας συγκεκριμένη σειρά (πχ πρώτα από το τούνελ 1, μετά το 3 κι έπειτα το 2 κ.ο.κ). Μπορούμε να αλλάζουμε τους αριθμούς στα τούνελ δημιουργώντας έτσι νέες διαδρομές.
20η Δραστηριότητα: Φτιάχνω ιστορία με τα γράμματα.
Θα χρειαστείτε: ένα σεντόνι ή ένα χαρτί του μέτρου ακόμη και τα τετράγωνα πλακάκια του σπιτιού μπορούν να βοηθήσουν, μαρκαδόροι, ζάρι
Φτιάχνουμε ένα επιδαπέδιο αλφαβητάρι, είτε σε ένα μεγάλο σεντόνι ή χαρτί του μέτρου είτε στα πλακάκια του σπιτιού. Στο σεντόνι ή το χαρτί του μέτρου φτιάχνουμε 24 τετράγωνα όπου σε καθένα από αυτά γράφουμε ένα γράμμα και τα χρωματίζουμε. Στα πλακάκια του σπιτιού θα κολλήσουμε χαρτόνια που είναι κομμένα σε γράμματα. Ρίχνουμε το ζάρι και περπατάμε τόσα γράμματα με τη σειρά όσα μας λέει ο αριθμός στο ζάρι. Σε κάθε γράμμα που σταματάμε βρίσκουμε μια λέξη που ξεκινά από αυτό και την γράφουμε σε ένα χαρτί. Στο τέλος φτιάχνουμε μια ιστορία με όσες λέξεις συγκεντρώσαμε από το ταξίδι στα γράμματα.
21η Δραστηριότητα: “Ο κύριος Ζαχαρίας και η κυρία Γλυκερία”
Θα χρειαστείτε: το παραμύθι, μαρκαδόροι και χαρτιά Α4
Διαβάζουμε την ιστορία ή την ακούμε καθισμένοι αναπαυτικά στην αγκαλιά των γονιών μας μέσω του συνδέσμου που θα βρείτε στο τέλος της παραγράφου. Συζητάμε για το περιεχόμενο του παραμυθιού, εντοπίζουμε λέξεις που αναφέρονται στη μαγειρική των γλυκών και ζωγραφίζουμε όσα περισσότερα γλυκά μπορούμε. Στη συνέχεια μπορούμε να ψάξουμε στο ίντερνετ το δικό μας αγαπημένο γλυκό να βρούμε τα υλικά και να το φτιάξουμε.
Βρείτε το παραμύθι εδώ: https://tinyurl.com/y84b3mjt
22η Δραστηριότητα: Το δικό μας τσίρκο
Θα χρειαστείτε: Διάφορα αντικείμενα από το σπίτι
Ξεκινάμε μια συζήτηση με τα παιδιά μας για το τσίρκο. Τι πιστεύουν ότι είναι, τι βλέπουμε όταν πάμε στο τσίρκο, ποιοι συμμετέχουν, είναι σωστό να έχουν και να χρησιμοποιούν ζώα στο τσίρκο; Μπορούμε να αντλήσουμε πληροφορίες από φωτογραφικό υλικό μέσω του διαδικτύου. Έπειτα παρακινούμε τα παιδιά να φτιάξουμε το δικό μας τσίρκο. Γινόμαστε ακροβάτες πάνω σε σκοινί, ταχυδακτυλουργοί, άνθρωποι που περνάνε μέσα από στεφάνια, ζογκλέρ που πετάνε πολλές μπάλες μαζί και ό,τι άλλο φανταστούμε. Μπορούμε να επενδύσουμε την ιστορία και το παιχνίδι μας με κινηματογραφική μουσική ή μουσική τσίρκου. Μπορούμε, επίσης, με αφορμή το θέμα αυτό να παρακολουθήσουμε την ταινία ή να διαβάσουμε το βιβλίο Ντάμπο το Ελεφαντάκι.