Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Μάιος 2020). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.
1η Δραστηριότητα: Βάζουμε καλάθι;
Θα χρειαστείτε: 10 ρολά από χαρτόνι, μαρκαδόρους, χαρτάκια με αριθμούς
Ζωγραφίζουμε τα ρολά όπως θέλουμε και τα κόβουμε σε διαφορετικά μεγέθη από τα οποία τα 4 θα έχουν το ίδιο ύψος και θα είναι τα μεγαλύτερα, 3 θα είναι δύο πόντους πιο κοντά, 2 θα είναι δύο πόντους ακόμη πιο κοντά από τα προηγούμενα και το 1 θα είναι το πιο μικρό απ’ όλα. Πετάμε στην ανακύκλωση τα κομμάτια που περισσεύουν. Πάνω στα ρολά κολλάμε τους αριθμούς από το 1 έως το 4. Το 1 στο πιο μικρό, το 2 στα λίγο μεγαλύτερα, το 3 σε αυτά που είναι λίγο πιο μεγάλα και το 4 στα μεγαλύτερα από όλα.
Τοποθετούμε τα ρολά σχηματίζοντας ένα τρίγωνο όπως αυτό των κορίνων του bowling. Έπειτα, σε ομάδες, ρίχνουμε ένα μπαλάκι από ένα σημείο που έχουμε ορίσει και προσπαθούμε να το βάλουμε καλάθι μέσα στα ρολά. Μαζεύουμε πόντους κάθε φορά που το μπαλάκι μπαίνει μέσα σε κάποιο ρολό. Το παιχνίδι κερδίζει αυτός που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους στους γύρους που θα παίξουμε.
2η Δραστηριότητα: Ζωγραφική με ζυμάρι
Θα χρειαστείτε: αλεύρι, νερό, αλάτι, τουβλάκια lego
Μαζί με τα παιδιά φτιάχνουμε ένα ζυμάρι από αλεύρι, νερό και αλάτι και το τοποθετούμε μέσα σε ένα ταψί. Το ζυμάρι θα πρέπει να είναι λεπτό και η επάνω πλευρά να είναι λεία, φανταστείτε ότι αυτό θα είναι ο καμβάς ζωγραφικής μας. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας και πιέζοντας τα τουβλάκια πάνω στο ζυμάρι σχηματίζουμε τη ζωγραφιά μας.
Έπειτα ψήνουμε το ζυμάρι και όταν κρυώσει χρωματίζουμε με τέμπερες ή με μαρκαδόρους!
3η Δραστηριότητα: Το πέταγμα της μέλισσας
Θα χρειαστείτε: λουλούδια είτε ζωγραφιστά είτε τα λουλούδια της βεράντας σας, μουσική
Φτιάχνουμε ένα λιβάδι με τα λουλούδια στη βεράντα ή στο σαλόνι του σπιτιού μας. Στη συνέχεια γονείς και παιδιά μεταμορφώνονται σε μέλισσες και με τη μουσική στο σύνδεσμο στο τέλος της παραγράφου, οι μέλισσες πετούν γύρω από τα λουλούδια, μαζεύουν τη γύρη, πετάνε από λουλούδι σε λουλούδι επιστρέφουν στα μελίσσια έτσι ώστε να μεταφέρουν το μέλι τους. Προσπαθούμε να αποδώσουμε κινητικά τη ζωή των μελισσών.
Βρείτε το τραγούδι εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=P5UL1kh9qcM&t=14s
4η Δραστηριότητα: Μικροί κύριοι μικρές κυρίες
Θα χρειαστείτε: χαρτιά Α4, μαρκαδόρους
Τα βιβλία Μικρές κυρίες-Μικροί κύριοι έχουν μέσα αστείες ιστορίες βασισμένες στα χαρακτηριστικά και την προσωπικότητα του κάθε ήρωα. Έφτασε η ώρα να φτιάξουμε το δικό μας μικρό κύριο ή μικρή κυρία. Ο καθένας φτιάχνει το δικό του βιβλίο, με τη δική του ιστορία και τη ζωγραφίζει με όποιον τρόπο θέλουμε. Συζητάμε με τα παιδιά τα χαρακτηριστικά που θέλουμε να έχει ο ήρωάς μας. Ποιο θα είναι το στοιχείο του χαρακτήρα του που θα τον κάνει διαφορετικό; Πώς θα είναι η εξωτερική του εμφάνιση; Προσπαθούμε με διάφορες ερωτήσεις να παροτρύνουμε τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν και να ξεδιπλώσουν τη φαντασία τους.
Μπορείτε να αντλήσετε ιδέες ακολουθώντας τον παρακάτω σύνδεσμο: https://tinyurl.com/y978r4ct
5η Δραστηριότητα: Παιχνίδια με την αφή
Θα χρειαστείτε: το μαγικό κουτί που είχαμε φτιάξει σε προηγούμενη δραστηριότητα, διάφορα αντικείμενα από το σπίτι
Μέσα στο μαγικό κουτί τοποθετούμε αντικείμενα που έχουν διαφορετική υφή (μαλακό, σκληρό, τραχύ κτλ). Τοποθετούμε ένα αντικείμενο κάθε φορά. Ζητάμε από τα παιδιά να μας περιγράψουν χρησιμοποιώντας την αφή τους το κάθε αντικείμενο που τοποθετούμε μέσα στο κουτί. Στη συνέχεια μπορούμε να τοποθετήσουμε παραπάνω από ένα αντικείμενο και να ζητήσουμε από τα παιδιά να μαντέψουν ποιο αντικείμενο είναι τι.
6η Δραστηριότητα: Επίσκεψη στο μουσείο
Θα χρειαστείτε: υπολογιστή και αντικείμενα από το δωμάτιο του κάθε παιδιού
Επισκεπτόμαστε διαδικτυακά το μουσείο Μπενάκη και παρατηρούμε τα παιχνίδια που είχαν παλιά τα παιδιά. Παρατηρούμε από τι υλικό είναι φτιαγμένα, τι παιχνίδια υπήρχαν, αν μοιάζουν με τα σημερινά παιχνίδια κτλ. Όταν τελειώσει η διαδικτυακή επίσκεψη αποφασίζουμε ποια από τα δικά μας παιχνίδια θα θέλαμε να μπουν στο μουσείο. Έτσι φτιάχνουμε το δικό μας μουσείο. Τοποθετούμε με τέτοιο τρόπο τα παιχνίδια μας ώστε να μπορούν οι «επισκέπτες» μας να τα παρατηρήσουν και να τα θαυμάσουν. Προσπαθούμε να γράψουμε, επίσης, πληροφορίες που αφορούν τα παιχνίδια μας (όνομα, την ιστορία τους, ποιος μας έφερε το κάθε παιχνίδι, σε ποια ηλικία ήμασταν όταν το αποκτήσαμε, σε ποια κατηγορία ανήκει κτλ.)
Βρείτε παιχνίδια από το μουσείο Μπενάκη εδώ: https://www.benaki.org/index.php?option=com_collections&view=collection&id=17&lang=el
7η Δραστηριότητα: Ώρα για πείραμα!
Θα χρειαστείτε: ένα μπολ με νερό, έναν κθρέφτη και ένα φακό
Αυτό το πείραμα για να πετύχει πρέπει να γίνει σε περιβάλλον με σκοτάδι. Τοποθετούμε τον καθρέφτη μέσα στο νερό. Με το φακό σημαδεύουμε το μέρος του καθρέφτη που βρίσκεται μέσα στο νερό και παρατηρούμε ότι στο νταβάνι σχηματίζεται ένα ουράνιο τόξο. Ζητάμε από τα παιδιά να δώσουν τη δική τους εξήγηση για το πώς νομίζουν ότι συμβαίνει αυτό και με ποιο τρόπο σχηματίστηκε το ουράνιο τόξο. Έπειτα εξηγούμε εμείς στα παιδιά την αιτία αυτού του φαινομένου.
8η Δραστηριότητα: Βιβλίο Θα σ΄ αγαπώ ό,τι κι αν γίνει
Θα χρειαστείτε: το βιβλίο, χαρτόνια ,κόλλα, μαρκαδόρους
Διαβάζουμε την ιστορία από το βιβλίο ή αν δεν υπάρχει το βιβλίο το παρακολουθούμε το βίντεο στον σύνδεσμο στο τέλος της παραγράφου. Συζητάμε με τα παιδιά για το περιεχόμενο του βιβλίου, γιατί αντέδρασε έτσι το μικρό αλεπουδάκι, γιατί άλλαζε πολλές μορφές, τι είναι η αγάπη, σπάει ποτέ; Στη συνέχεια γονείς και παιδιά φτιάχνουμε μια κάρτα για τη γιορτή της μητέρας. Μέσα στην κάρτα μπορούμε να γράψουμε ευχές ή και να ζωγραφίζουμε πράγματα που μας αρέσει να κάνουμε μαζί με τη μαμά.
Μέσα στην κάρτα γράφουμε κάθετα τη λέξη ΜΗΤΕΡΑ και παροτρύνουμε τα παιδιά να σχηματίσουν μία ακροστιχίδα βρίσκοντας λέξεις που τους θυμίζουν τη σχέση τους με τη μητέρα. Όπως για παράδειγμα Μ: μέλι, Η: ήλιος, Τ: τραγούδι, Ε: ευτυχία, Ρ: ρόδι, Α: αγάπη. Έπειτα στολίζουμε την κάρτα με όποιο τρόπο θέλουμε.
Βρείτε το βίντεο του παραμυθιού εδώ: https://tinyurl.com/y7uthtrl
9η Δραστηριότητα: Μαγιάτικο στεφάνι
Θα χρειαστείτε: τον υπολογιστή σας
Διαβάζουμε με τα παιδιά μας την ιστορία για το μαγιάτικο στεφάνι. Μαθαίνουμε τι συμβολίζει, πότε ξεκίνησε αυτό το έθιμο κτλ. Μπορείτε να αντλήσετε πληροφορίες στους παρακάτω συνδέσμους:
1. https://tinyurl.com/y8f9h375
2. https://tinyurl.com/y7j4s65r
10η Δραστηριότητα: Θέατρο σκιών
Θα χρειαστείτε: ένα καπάκι από κουτιού παπουτσιού, λαδόκολλα ή ρυζόχαρτο, καλαμάκι ή ξυλάκι από σουβλάκι, μολύβι, ψαλίδι και μια λάμπα
Κόβουμε το καπάκι από χαρτόνι όπως μας δείχνει το παρακάτω βίντεο και κολλάμε τη λαδόκολλα από τη μέσα πλευρά του χαρτονιού. Έπειτα σ΄ ένα χαρτόνι (μαύρο ή σκούρο χρώμα κατά προτίμηση) σχεδιάζουμε ό,τι ήρωες θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε στην παράσταση μας και τους κόβουμε περιμετρικά. Με μια χαρτοταινία στηρίζουμε τους ήρωες πάνω στο καλαμάκι ή στο ξυλάκι από σουβλάκι και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε την παράσταση. Ανοίγουμε το φως για να φωτίζεται η σκηνή μας, βάζουμε τη μουσική που επιλέξαμε και η παράσταση ξεκινάει!
Βρείτε το βίντεο των οδηγιών εδώ: https://tinyurl.com/yamxw68z
11η Δραστηριότητα: Παλιές φωτογραφίες
Θα χρειαστείτε: παλιές φωτογραφίες από τα παιδικά χρόνια των γονιών
Ψάχνουμε στα ντουλάπια του σπιτιού μας και ανακαλύπτουμε παλιά άλμπουμ με φωτογραφίες από τότε που οι γονείς ήταν παιδιά. Μαθαίνουμε την ιστορία των στιγμών που απαθανάτισε η φωτογραφική μηχανή. Τι εποχή ήταν; Με ποιους ήμασταν; Πόσο ετών ήταν η μαμά ή ο μπαμπάς εκείνη τη στιγμή; Μαθαίνουμε περισσότερα για την παιδική ηλικία της μαμάς και του μπαμπά κι αν υπάρχουν φωτογραφίες, βλέπουμε τους παππούδες μας νέους. Αν υπάρχει στο σπίτι μία παλιά φωτογραφική μηχανή, την περιεργαζόμαστε προσεκτικά, παρατηρούμε τις διαφορές με τις φωτογραφικές μηχανές που υπάρχουν τώρα.
Διαλέγουμε μία παλιά φωτογραφία και να την απεικονίσουμε ξανά μιμούμενοι τα πρόσωπα και τις καταστάσεις που παρατηρούμε σε αυτή, χρησιμοποιώντας μία σύγχρονη φωτογραφική μηχανή.
12η Δραστηριότητα: Παιχνίδι με συναισθήματα
Θα χρειαστείτε: χαρτί Α4, μαρκαδόρους, το πάνω μέρος ενός πλαστικού μπουκαλιού, υγρή κόλλα
Στο χαρτί Α4 ζωγραφίζουμε ένα παιδάκι με όποιον τρόπο μπορούμε. Φροντίζουμε να καλύψει όλη την κόλλα Α4 έτσι ώστε να υπάρχει καλή αναλογία με το στόμιο του μπουκαλιού που θα χρησιμοποιηθεί ως κεφάλι. Με μία υγρή κόλλα του κολλάμε στο φύλλο μας το επάνω μέρος του μπουκαλιού όπου βιδώνει το καπάκι. Σε διάφορα καπάκια που ταιριάζουν στο μπουκάλι αυτό ζωγραφίζουμε πρόσωπα που απεικονίζουν διάφορα συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος κτλ). Τα παιδιά καλούνται να βιδώνουν και να ξεβιδώνουν τα καπάκια ανάλογα με το συναίσθημα που τους ζητείται.
13η Δραστηριότητα: Παίζουμε τένις;
Θα χρειαστείτε: ένα μπαλόνι, δύο χάρτινα πιάτα και δύο μικρά ξυλάκια
Ζωγραφίζουμε τα χάρτινα πιάτα για να μοιάζουν με ρακέτες του τένις και με μια χαρτοταινία τα στερεώνουμε πάνω στα ξυλάκια μας. Οι ρακέτες μας είναι έτοιμες! Έπειτα φουσκώνουμε το μπαλόνι και το παιχνίδι ξεκινάει. Βρίσκουμε ένα ανοιχτό χώρο για να μπορούμε να παίξουμε άνετα και με ασφάλεια. Μπορούμε ανάμεσα στους δύο παίκτες να βάλουμε ένα σεντόνι για δίκτυ όπως γίνεται και στο γήπεδο του τένις.