Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Μάιος 2020). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.
1η δραστηριότητα: Δένω τα κορδόνια μου
Θα χρειαστείτε: ένα χοντρό χαρτόνι από μια χαρτόκουτα, μολύβια, μαρκαδόρους, κορδόνι από αθλητικά παπούτσια
Σχεδιάζουμε ένα παπούτσι στο χοντρό χαρτόνι και το διακοσμούμε με τους μαρκαδόρους. Με τη βοήθεια από ένα ξυλάκι από σουβλάκι κάνουμε τις τρύπες από τις οποίες θα περάσει το κορδόνι με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που είναι περασμένο στα αθλητικά μας παπούτσια. Χρησιμοποιώντας το σχεδιασμένο παπούτσι σαν να ήταν το αληθινό μαθαίνουμε να δένουμε τα κορδόνια μας. Βοηθάμε τα παιδιά εξηγώντας βήμα βήμα τις κινήσεις που πρέπει να κάνουν και τους εξηγούμε πως θέλει προσπάθεια και υπομονή για να μάθουν να δένουν μόνα τους τα κορδόνια.
2η Δραστηριότητα: Φύσα στο χωνί
Θα χρειαστείτε: Καλαμάκι, χωνί, χαρτοταινία, ένα μπαλάκι από φελιζόλ ή μια μπάλα από αλουμινόχαρτο
Διαλέγουμε ένα μικρό χωνί στην άκρη του οποίου τοποθετούμε ένα καλαμάκι από τη μεριά που “σπάει” και το στερεώνουμε με την χαρτοταινία. Προσέχουμε να τοποθετήσουμε με τέτοιο τρόπο τη χαρτοταινία έτσι ώστε να μην υπάρχουν κενά και χάνεται ο αέρας. Στη συνέχεια βάζουμε το μπαλάκι (είτε από φελιζόλ, είτε από αλουμινόχαρτο) μέσα στο χωνί και προσπαθούμε να φυσήξουμε τόσο ώστε το μπαλάκι να μείνει στο αέρα για αρκετό χρόνο.
3η δραστηριότητα: Ζώο -πράγμα- φυτό ή επάγγελμα
Θα χρειαστείτε: μολύβια, μαρκαδόρους, ψαλίδι, χαρτιά
Σε μικρά χαρτάκια γράφουμε όλα τα γράμματα της αλφαβήτας, τα διπλώνουμε το καθένα ξεχωριστά και τα τοποθετούμε μέσα σε ένα κουτί. Διαλέγουμε ένα γράμμα στην τύχη και ξεκινάμε να ζωγραφίζουμε μικρές εικόνες από τις κατηγορίες που έχουμε διαλέξει (ζώο, πράγμα, φυτό ή επάγγελμα) όπου θα ξεκινάνε από αυτό το γράμμα. Αν για παράδειγμα διαλέξουμε το γράμμα Χ θα πρέπει να ζωγραφίσουμε μια χελώνα, χαλί, χρυσάνθεμο και ένα χτίστη. Τέλος τοποθετούμε τις εικόνες μας δίπλα στο γράμμα. Αν θέλουμε να δυσκολέψουμε το παιχνίδι βάζουμε χρονικό περιορισμό για την εύρεση των λέξεων.
4η δραστηριότητα: Κατασκευή κουκλοθέατρο.
Θα χρειαστείτε: χαρτόνια, κόλλα, μαρκαδόρους, ψαλίδι
Αναζητούμε στο ίντερνετ εικόνες από τους Ευχούληδες. Παρατηρούμε τα χαρακτηριστικά τους και επιλέγουμε ποιους Ευχούληδες θα ζωγραφίσουμε και θα κόψουμε. Παίρνουμε τα χαρτόνια, τους μαρκαδόρους, την κόλλα και το ψαλίδι και ξεκινάμε την κατασκευή ζωγραφίζοντας και δημιουργώντας τους χαρακτήρες με όποιον τρόπο επιθυμούμε.
Στη συνέχεια μπορούμε να δημιουργήσουμε τη δική μας ιστορία με τις κούκλες μας. Κατασκευάζουμε ένα αυτοσχέδιο κουκλοθέατρο και η παράσταση ξεκινάει! Τέλος αν το επιθυμούμε μπορούμε να βρούμε στο διαδίκτυο και να παρακολουθήσουμε την ταινία «Trolls».
5η δραστηριότητα: Κατασκευές από αυτοσχέδια σφηνώματα.
Θα χρειαστείτε: χάρτινα ρολά, μαρκαδόρους, χαρτοκόπτη ή ψαλίδι
Παίρνουμε τα ρολά και τα κόβουμε σε διαφορετικά μεγέθη. Στη συνέχεια τα ζωγραφίζουμε με όποιο χρώμα επιθυμούμε ό,τι σχέδιο θέλουμε. Με το ψαλίδι ή το χαρτοκόπτη δημιουργούμε δύο με τρεις εγκοπές σε κάθε πλευρά των ρολών. Ενώνοντας τις εγκοπές είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε το παιχνίδι μας και να χτίσουμε ότι κατασκευές με τα σφηνώματα που έχουμε δημιουργήσει.
6η δραστηριότητα: Φτιάχνω τη δική μου πόλη
Θα χρειαστείτε: Χαρτοταινία, παιχνίδια από το δωμάτιο μας
Σε ένα διάδρομο του σπιτιού μας με τη χαρτοταινία δημιουργούμε σχέδια των δρόμων μιας πόλης. Συζητάμε με τα παιδιά μας για τα κτίρια και τις υπηρεσίες που συναντάμε σε μια πόλη- γειτονιά (φούρνος, μαγαζιά, δένδρα, ποτάμι ή θάλασσα, πάρκο, πάρκιγκ, αυτοκίνητα, γέφυρα κτλ). Στη συνέχεια διαλέγουμε από τα παιχνίδια μας playmobile, lego, τουβλάκια, κούκλες, αυτοκινητάκια ή ό,τι άλλο εμείς επιθυμούμε, και ξεκινάμε να χτίζουμε τη δική μας πόλη. Φτιάχνουμε γέφυρες, μαγαζιά, πάρκα, δρόμους, πάρκινγκ και ό,τι άλλο μπορούμε να δημιουργήσουμε με τα παιχνίδια μας.
7η δραστηριότητα: Αστεία πρόσωπα
Θα χρειαστείτε: ένα κυκλικό στεφάνι, αντικείμενα από όλο το σπίτι
Τοποθετούμε το κυκλικό στεφάνι στο πάτωμα και εξηγούμε στα παιδιά ότι με τον κατάλληλο τρόπο μπορούμε να το σχηματίσουμε με αυτό ένα αστείο πρόσωπο. Ζητάμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν τα αντικείμενα του σπιτιού και να σκεφτούν πώς μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε για να σχηματίσουμε τα χαρακτηριστικά του προσώπου (μάτια, μύτη, στόμα κτλ). Σχηματίζουμε το πρόσωπο με τα αντικείμενα και το παρατηρούμε.
Παροτρύνουμε τα παιδιά να αξιοποιήσουμε με διαφορετικό τρόπο τα αντικείμενα που έχουμε συγκεντρώσει. Για παράδειγμα μπορούμε να αξιοποιήσουμε το τηγάνι ανάποδα ως καπέλο, ένα τραπεζομάντηλο σε κύλινδρο για μαλλιά, το μπρίκι ανάποδα για το μάτι ενός πειρατή, δύο κουτάλια για σκουλαρίκια, δύο πλαστικά μικρά πιάτα από τα κουζινικά με τις τάπες από το νεροχύτη για μάτια, ένα σχοινί για γυαλιά δυο πιρούνια για στόμα κτλ.
8η δραστηριότητα: Βιβλίο “Ο Φεγγαροσκεπαστής”
Θα χρειαστείτε: το βιβλίο, χαρτόνι κίτρινο (αν δεν έχουμε ζωγραφίζουμε ένα χαρτί Α4 με κίτρινο χρώμα), ψαλίδι.
Διαβάζουμε την ιστορία του Φεγγαροσκεπαστή. Αν δεν έχουμε το βιβλίο μπορούμε να ακούσουμε την ιστορία στον παρακάτω σύνδεσμο. Στη συνέχεια συζητάμε για το περιεχόμενο του βιβλίου και θέτουμε ερωτήματα στα παιδιά: Ποιος είναι ο ήρωας του παραμυθιού; τι προσπαθούσε να πετύχει; Γιατί έχασε την καραμέλα; Ποιοι τον βοήθησαν; Με ποιους τρόπους προσπάθησε να φτάσει στο φεγγάρι; Πώς τελικά τα κατάφερε; Ποια ήταν η δουλειά του; Υπάρχει αυτή η δουλειά στην πραγματικότητα; Πώς μεγαλώνει και μικραίνει το φεγγάρι;
Έπειτα μπορούμε να παίξουμε παντομίμα μιμούμενοι τους τρόπους όπου προσπάθησε ο Τιμολέων να φτάσει στο φεγγάρι. Στο τέλος στο κίτρινο χαρτόνι δημιουργούμε πολλούς κύκλους τους οποίους κόβουμε με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να δημιουργήσουμε όλες τι φάσεις του φεγγαριού. Τοποθετούμε τις φάσεις στο τέλος στη σειρά, από το μισοφέγγαρο προς την πανσέληνο και έπειτα με αντίστροφη σειρά.
Βρείτε το παραμύθι εδώ: https://tinyurl.com/yc9ez67r
9η δραστηριότητα: Διαδρομή με εμπόδια
Θα χρειαστείτε: τα έπιπλα του σπιτιού
Χρησιμοποιώντας τα έπιπλα του σπιτιού μας φτιάχνουμε μια διαδρομή με αρχή και τέλος. Καλούμε τα παιδιά να διασχίσουν τη διαδρομή αυτή μόνο στο άκουσμα των οδηγιών που θα τους δίνουμε. Για παράδειγμα λέμε στα παιδιά να σηκώσουν το πόδι τους, να κάνουν συγκεκριμένο αριθμό βημάτων, να στρίψουν ή να σκύψουν για να αποφύγουν τα εμπόδια. Πάντα πρέπει να ακούν τις σαφείς μας οδηγίες για να διασχίσουν ολόκληρη τη διαδρομή. Έπειτα οι ρόλοι αντιστρέφονται. Ο γονέας πρέπει να διασχίσει τη διαδρομή και το παιδί να δίνει τις οδηγίες. Αν θέλουμε να ανεβάσουμε το βαθμό δυσκολίας του παιχνιδιού διασχίζουμε την ίδια διαδρομή με κλειστά τα μάτια.
10η δραστηριότητα: Ζωγραφική με φαγητό
Θα χρειαστείτε: Το φαγητό της αρεσκείας μας
Χρησιμοποιώντας τη φαντασία σας και τα υλικά παρασκευής του γεύματός σας σχηματίστε μία εικόνα! Για παράδειγμα μπορείτε να φτιάξετε ένα τοστ που μοιάζει με κουκουβάγια, χρησιμοποιώντας ρύζι και τυρο-κροκέτες μπορούμε να φτιάξετε ένα σκυλάκι ή χρησιμοποιώντας πολλά φρούτα ένα ουράνιο τόξο. Μόλις τελειώσετε τη δημιουργία σας απολαύστε το ωραίο γεύμα σας. Μην ξεχάσετε πρώτα να το φωτογραφίσετε για να δούμε τις δημιουργίες σας!
11η Δραστηριότητα: Συμμετρία
Θα χρειαστείτε: Ρολά από χαρτί υγείας, μαρκαδόροι και μολύβια, χαρτί Α4
Σε φύλλα Α4 ζωγραφίζουμε τα πρόσωπα 6 διαφορετικών ζώων. Φροντίζουμε να έχουν τέτοιο μέγεθος έτσι ώστε κάθε πρόσωπο να μπορεί να καλύψει στο μισό του μέγεθος την τρύπα ενός ρολού (ένα ολόκληρο πρόσωπο δηλαδή καλύπτει τις τρύπες δύο ρολών που είναι ενωμένα). Κόβουμε τα πρόσωπα στη μέση και κολλάμε το κάθε μισό σε ένα ρολό. Αφού κολλήσουμε όλα τα ζωάκια ανακατεύουμε τα ρολά και ζητάμε από τα παιδιά να αντιστοιχίσουν τα ίδια πρόσωπα.
Στη συνέχεια μπορούμε να φτιάξουμε αστεία ζωάκια ενώνοντας διαφορετικά πρόσωπα μεταξύ τους. Τέλος, μπορούμε να κολλήσουμε τα ρολά που ταιριάζουν με μια χαρτοταινία και να παίξουμε κουκλοθέατρο με τα ζωάκια μας.
12η Δραστηριότητα: Σκυταλοδρομίες με μπαλόνια
Θα χρειαστείτε: μπαλόνια
Σε έναν ανοικτό χώρο ορίζουμε μια διαδρομή στην οποία μπορούμε να κινούμαστε με ασφάλεια. Τοποθετούμε ένα αντικείμενο που ορίζει την αρχή και ένα αντικείμενο που ορίζει το τέλος της διαδρομής μας. Στη συνέχεια οι διαγωνιζόμενοι φουσκώνουν από τέσσερα μπαλόνια πάνω στα οποία γράφουν τα ονόματά τους.
Στόχος του παιχνιδιού μας είναι να διασχίσουμε τη διαδρομή από την αρχή έως το τέλος μεταφέροντας κάθε φορά ανάμεσα στα πόδια μας από ένα μπαλόνι. Ο πρώτος διαγωνιζόμενος που θα μεταφέρει και τα 4 μπαλόνια θα είναι ο νικητής!
13η Δραστηριότητα: Θα βυθιστεί ή θα επιπλεύσει;
Θα χρειαστείτε: ένα μπολ με νερό, μικρά πλαστικά αντικείμενα, ένα σουρωτήρι
Αφού γεμίσουμε τα 3/4 ενός μπολ με νερό, τοποθετούμε σε αυτό τα μικρά πλαστικά αντικείμενα (όπως π.χ. παιχνιδάκια, καπάκια κτλ). Μπορούμε να προσπαθήσουμε να μαντέψουμε ποιο από τα αντικέιμενα θα βυθιστεί και ποιο θα επιπλεύσει.
Καλούμε, στη συνέχεια, τα παιδιά να ψαρέψουν χρησιμοποιώντας μόνο το σουρωτήρι τα αντικείμενα που βρίσκονται μέσα από στο μπολ με το νερό.
14η Δραστηριότητα: Bowling
Θα χρειαστείτε: πλαστικά μπουκάλια ή ντενεκεδάκια, μια μπάλα
Τοποθετούμε τα μπουκάλια ή τα ντενεκεδάκια σχηματίζοντας ένα τρίγωνο όπως αυτό που σχηματίζουν οι κορίνες του bowling. Ορίζουμε ένα σημείο βολής και τα παιδιά ρίχνουν τη μπάλα και προσπαθώντας να ρίξουν τις κορίνες.
Για να σχηματίσουν τα παιδιά μία εικόνα του αριθμού των κορίνων που έριξαν μπορούν να χρησιμοποιήσουμε μικρά αντικείμενα (για παράδειγμα τουβλάκια, ή φασόλια) και κάθε φορά που ρίχνουν τις κορίνες να τοποθετούν τον αντίστοιχο αριθμό του αντικειμένου αυτού σε ένα κουτάκι. Αν ρίξουν δηλαδή μια κορίνα να βάλουν στο κουτί ένα τουβλάκι, αν ρίξουν 2 να τοποθετήσουν 2 τουβλάκια κ.ο.κ.