Η ομάδα του Παιδικού Σταθμού- Νηπιαγωγείο “Σπιτόδενδρο” σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Απρίλιος 2021). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.
1η Δραστηριότητα: Φτιάχνουμε λεξικό από… ένα γράμμα!
Αναφωνώντας ένα γράμμα τη φορά, ένας-ένας με την σειρά και με παιχνίδι ταχύτητας, φέρνουμε αντικείμενα που ξεκινούν από το συγκεκριμένο γράμμα. Στη συνέχεια ζωγραφίζουμε αντικείμενα από αυτό το γράμμα σε ένα μπλοκ ζωγραφικής, έχοντας ένα γράμμα για κάθε σελίδα. Μπορούμε να προσθέσουμε και σε ένα power point αντίστοιχα cliparts. Έτσι δημιουργούμε τόσο ψηφιακό όσο και έντυπο λεξικό! Μοιάζει λίγο και με το παλιό παραδοσιακό παιχνίδι «Όνομα, ζώα, φυτά».
2η Δραστηριότητα: Συνέχισε τη φράση…
Λέμε μία φράση, για παράδειγμα: «Σήμερα πήγα στο σούπερ μάρκετ και αγόρασα μακαρόνια..». Ο επόμενος συνεχίζει τη φράση προσθέτοντας και κάτι ακόμα π.χ. «Σήμερα πήγα στο σούπερ μάρκετ και αγόρασα μακαρόνια και μπανάνες.. κ.ο.κ». Ομοίως, μπορούμε να αλλάζουμε τις φράσεις, για παράδειγμα «Σήμερα άνοιξα το ψυγείο και έφαγα..». Έτσι δημιουργούμε ένα διασκεδαστικό παιχνίδι μνήμης για όλη την οικογένεια!
3η Δραστηριότητα: Δημιουργώ με στοιχεία της φύσης.
Θα χρειαστείτε:
- Φυσικά υλικά ( πέτρες, φύλλα, κλαδιά, λουλούδια)
- Χαρτόνι
- Κόλλα
- Τέμπερες
- Μαρκαδόρο
Μία βόλτα στην εξοχή ή στο πάρκο της γειτονιάς αρκούν για να συναντήσετε αρκετά φυσικά υλικά. Επιστρέφοντας στο σπίτι, μπορείτε να τα ζωγραφίσετε με τέμπερες και να δημιουργήσετε στη συνέχεια ένα κολλάζ σημειώνοντας από δίπλα με μαρκαδόρο την ονομασία από τα υλικά που συλλέξατε!
4η Δραστηριότητα: Γλυπτική με αλουμινόχαρτο.
Το αλουμινόχαρτο είναι ένα πολυδιάστατο υλικό που μπορεί να πάρει την μορφή που επιθυμούμε πολύ εύκολα! Συζητήστε τι θέλετε να κατασκευάσετε με το παιδί και υλοποιείστε το (π.χ. λουλούδι, ανθρωπάκι, κάποιο σχήμα). Το αλουμινόχαρτο θα μπορούσε να αντικαταστήσει και την πλαστελίνη σε πολλές περιπτώσεις. Μία δραστηριότητα για να δώσετε στο παιδί το ερέθισμα πως ένα υλικό δεν προορίζεται μόνο για μία συγκεκριμένη χρήση, αλλά με τη φαντασία μας μπορεί να αποκτήσει και άλλες μορφές, χρήσεις και ιδιότητες!
5η Δραστηριότητα: Μικροί εξερευνητές.
Μπορείτε να φτιάξετε μία ιστορία, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας, να ντυθείτε με γυαλιά και μπουφάν και να ψάχνετε μέσα στο σπίτι στοιχεία για την εξιχνίαση του μυστηρίου. Μπορείτε να κρύψετε αντικείμενα σε διάφορα σημεία του σπιτιού. Αντικείμενα τα οποία θα προκαλέσουν αισθητηριακά ερεθίσματα στα παιδιά ή αντικείμενα που θα μπορέσετε να τους ζητήσετε να τα περιγράψουν. Για αράδειγμα την Μπανάνα: είναι κίτρινη, είναι φρούτο και την τρώμε. Καλέστε με παρόμοιο τρόπο το παιδί ώστε να ανακαλύψει και άλλα αντικείμενα και στη συνέχεια ζητήστε του να τα βρει.
6η Δραστηριότητα: Αυτοσχέδιοι αγώνες.
Θα χρειαστείτε:
- Ρολό από χαρτί κουζίνας
- Δύο μπαλάκια
- Πλαστικά ποτήρια
- Πλαστική ταινία
Τοποθετείτε τα μπαλάκια σε ένα τραπέζι. Σε μία πλαϊνή άκρη του τραπεζιού έχετε εφαρμόσει τα πλαστικά ποτήρια με πλαστική ταινία. Τα παιδιά πρέπει να φυσήξουν μέσα από το ρολό ώστε να προχωρήσουν τα μπαλάκια μόνο με τον αέρα. Κερδίζει όποιος βάλει πρώτος το μπαλάκι στο ποτήρι!
7η Δραστηριότητα: Το μπέρδεμα.
Βάζουμε μουσική και ζητάμε από το παιδί να φέρει διάφορα αντικείμενα από διαφορετικά δωμάτια του σπιτιού. Στη συνέχεια, μαντεύουμε από ποιο δωμάτιο ήταν το κάθε αντικείμενο που έφερε και του ζητάμε να μας πει αν μαντέψαμε σωστά.
8η Δραστηριότητα: Κρέμασε τα μανταλάκια.
Θα χρειαστείτε:
- Μανταλάκια
- Μουσική
Το παιχνίδι αυτό παίζεται με 2 παιδιά. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να βάλουν όσα περισσότερα μανταλάκια μπορούν στη μπλούζα της μαμάς! Όσο η μουσική παίζει, τα παιδιά κρεμούν όσα περισσότερα μανταλάκια μπορούν στη μπλούζα. Κάθε παιδί επιλέγει το δικό του χρώμα από μανταλάκια. Μόλις η μουσική σταματήσει, μετράτε τα μανταλάκια για να δείτε ποιος είναι ο νικητής!
9η Δραστηριότητα: Ο σκύλος και το κόκκαλο.
Θα χρειαστείτε:
- Κουδουνάκια ή κλειδιά
- Μαντήλι για τα μάτια
Ήταν κάποτε ένας σκύλος που άκουγε τα πάντα. Η ακοή του ήταν πολύ καλή και αυτό τον βοηθούσε να προστατέψει το καλό του κόκκαλο από τα άλλα σκυλιά της γειτονιάς, που το είχαν ζηλέψει και το κοιτούσαν πεινασμένα! Σαν ήρθε όμως το βράδυ νύσταξε και έπεσε να κοιμηθεί και τότε ένας άλλος σκύλος πλησίασε αργά για να του πάρει το κόκκαλο. Όμως, ο φίλος μας ο σκύλος ήταν έξυπνος και πριν κοιμηθεί έδεσε επάνω στο καλό του κόκκαλο ένα κουδουνάκι έτσι ώστε να ακούσει τους πιθανούς κλέφτες! Και τότε… τι έγινε άραγε; Για να ανακαλύψετε τη συνέχεια μοιραστείτε τους ρόλους: ένας θα είναι ο σκύλος με το κόκκαλο και ένας θα είναι ο κλέφτης (μπορεί να υπάρχουν περισσότεροι από έναν κλέφτες και να δοκιμάζουν με τη σειρά). Ο πρώτος φοράει το μαντήλι και ξαπλώνει πάνω σε ένα χαλάκι με τα κουδουνάκια ή κλειδιά τοποθετημένα μπροστά του, ενώ με την έναρξη του παιχνιδιού ο κλέφτη δοκιμάζει πώς να απομακρύνει τα κλειδιά μέχρι ένα σημείο στο χώρο που θα ορίσετε. Ένα όμως ο σκύλος ακούσει τον ήχο από τα κουδουνάκια ή τα κλειδιά, φωνάζει «Γαβ!» που σημαίνει ότι τον έπιασε στα πράσα! Ανοίξτε καλά τα αυτιά σας και καλή διασκέδαση!
10η Δραστηριότητα: Πινέλα της φύσης.
Θα χρειαστείτε:
- Ψαλίδι
- Χαρτόνι προς επαναχρησιμοποίηση
- Μανταλάκια
- Φυσικά υλικά
- Χαρτί
- Τέμπερες
Η άνοιξη έφτασε και καλεί τα παιδιά να την εξερευνήσουν! Στην επόμενη, λοιπόν, οικογενειακή εξόρμηση μπορείτε να έχετε μαζί σας ένα κυκλικά κομμένο χαρτόνι από χρησιμοποιημένες συσκευασίες (π.χ. από κουτί δημητριακών). Τοποθετήστε πάνω του 5-6 μανταλάκια και φύγαμε! Στη διάρκεια της βόλτας σίγουρα θα συναντήσετε φυσικά υλικά( μικρά κλαδιά, ξύλα ή πέτρες, διαφορετικά φύλλα, καρπούς κ.α.). Συλλέξτε όσα σας κάνουν εντύπωση και στερεώστε το στα μανταλάκια. Επιστρέφοντας στο σπίτι, αφαιρέστε το χαρτί και τοποθετήστε κάθε φυσικό υλικό σε ένα μανταλάκι. Έπειτα, φορέστε τις εικαστικές σας ποδιές και δοκιμάστε να ζωγραφίσετε με τα καινούργια σας πινέλα, κρατώντας τα από το μανταλάκι. Με μία βουτιά στην τέμπερα μπορείτε να ανακαλύψετε το αποτύπωμα που αφήνει το κάθε φυσικό υλικό στο χαρτί.
11η Δραστηριότητα: Δείξε μου τι ζωγράφισα!
Θα χρειαστείτε:
- Χαρτιά Α4
- Μαρκαδόρους
Ο ένας παίκτης κάθεται με την πλάτη και ο άλλος παίκτης ακουμπάει ένα χαρτί στην πλάτη του. Δημιουργούμε σχήματα και σχέδια στο χαρτί μας, που ακουμπά στην πλάτη του συμπαίκτη μας και αυτός θα πρέπει να αποτυπώσει όσο πιο πιστά μπορεί την ζωγραφιά μας. Τα βήματα της ζωγραφιάς θα είναι καλό να γίνονται βήμα βήμα ώστε να είναι εύκολο και στο άτομο που κάθεται μπροστά να σχεδιάζει.
12η Δραστηριότητα: Ξύλινο παζλ.
Θα χρειαστείτε:
- Γλωσσοπίεστρα
- Χαρτοταινία ή τέιπ
- Μαρκαδόρους
Αρχικά τοποθετείτε 7-8 γλωσσοπίεστρα το ένα δίπλα στο άλλο και τα κολλάτε με ταινία. Έπειτα τα γυρνάτε από την άλλη πλευρά και σχεδιάζετε στα ξυλάκια ότι ζωγραφιά επιθυμείτε. Αφήνετε να στεγνώσει και έπειτα αφαιρείτε την ταινία. Το παζλ σας είναι έτοιμο!
Για περισσότερες προτάσεις δραστηριοτήτων ακολουθείστε το Σπιτόδενδρο στα social media ή πραγματοποιήστε μία γρήγορη εγγραφή στο newsletter μας!