Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Δεκέμβριος 2020). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.
1η Δραστηριότητα: Το παιχνίδι των χρωμάτων.
Θα χρειαστούμε: προαιρετικά ένα χρονόμετρο.
Σε αυτό το παιχνίδι θα πρέπει να εξερευνήσετε τους χώρους του σπιτιού σας και να μαζεύετε αντικείμενα ίδιου χρώματος. Ορίστε αντικείμενα ενός συγκεκριμένου χρώματος που θα αναζητείτε κάθε φορά και για να γίνει πιο ενδιαφέρον για τα παιδιά. Μπορείτε να θέσετε, επίσης, χρονικά όρια με ένα χρονόμετρο. Βάζουμε κάποιους κανόνες ως προς το μέγεθος των αντικειμένων, καθώς καλό είναι να είναι μικρά. Παιχνίδι αντίληψης, προσοχής και παρατηρητικότητας.
2η Δραστηριότητα: Σπασμένο τηλέφωνο.
Όλοι οι παίκτες θα πρέπει να κάθονται στη σειρά σε μια ευθεία. Ο πρώτος παίκτης σκέφτεται μια λέξη (κατά προτίμηση δύσκολη, έτσι ώστε οι υπόλοιποι παίκτες να μπερδεύονται και να έχει πλάκα το παιχνίδι), τη λέει στο αυτί του δεύτερου ψιθυριστά και ο δεύτερος επαναλαμβάνει την λέξη στον τρίτο κ.ο.κ. Ο κανόνας του παιχνιδιού είναι ότι η λέξη που σκέφτηκε ο πρώτος παίκτης θα πρέπει να λέγεται μια μόνο φορά, έτσι ώστε ο επόμενος παίκτης να μεταφέρει τη λέξη έτσι όπως την άκουσε ή την κατάλαβε. Όταν φτάσει η σειρά του τελευταίου εκείνος πρέπει να φωνάξει τη λέξη που άκουσε δυνατά. Γλωσσικό παιχνίδι, εξάσκησης της προσοχής και της αντίληψης.
3η Δραστηριότητα: Παιχνίδι με σκιές και σεντόνι.
Θα χρειαστούμε: α) ένα λευκό σεντόνι. β) έναν προβολέα η φακό. γ) ένα σκοτεινό δωμάτιο.
Το φως και η σκιά μας παίζουν φανταστικά παιχνίδια. Για το παιχνίδι αυτό κρεμάστε το λευκό σεντόνι στο σαλόνι, στο δωμάτιο ή όπου αλλού μπορείτε και επιθυμείτε. Έπειτα, μπείτε πίσω από το σεντόνι και λίγο πιο πίσω από εσάς τοποθετήστε τον προβολέα ή τον φακό. Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να παίξετε με το σώμα σας κάνοντας διάφορες κινήσεις ή να παίξετε με τα αγαπημένα σας παιχνίδια και τις σκιές τους. Ένα παιχνίδι έκφρασης και αυτοσχεδιασμού.
4η Δραστηριότητα: Η παντομίμα της οικογένειας.
Καλούμε όλα τα μέλη της οικογένειας και αποφασίζουμε ποιο από τα μέλη θα ξεκινήσει πρώτο το παιχνίδι. Το άτομο που θα ξεκινήσει θα πρέπει να αναπαραστήσει ένα μέλος της οικογένειας με κινήσεις σώματος, εκφράσεις προσώπου ή χαρακτηριστικά του, χωρίς να μιλήσει. Ο παίκτης που θα βρει ποιον αναπαριστά είναι ο επόμενος που θα παίξει. Τα άτομα που θα σκεφτούμε για το παιχνίδι μπορούν να είναι από το κοντινό συγγενικό ή φιλικό μας περιβάλλον. Για παράδειγμα: γιαγιά- παππούς, νονά- νονός, θεία- θείος, φίλοι κλπ.
Εναλλακτικά, μπορούμε να παίξουμε παντομίμα με επαγγέλματα, ζώα κ.α.!
5η Δραστηριότητα: Σουρωτήρι και μακαρόνια.
Θα χρειαστούμε: σουρωτήρι μακαρονιών και μακαρόνια spaghetti.
Παίρνουμε το τρυπητό της κουζίνας και το αναποδογυρίζουμε σε μια σταθερή επιφάνεια. Στη συνέχεια, δίνουμε στο παιδί από ένα μακαρόνι και του ζητάμε να το περάσει σε μια τρύπα και επαναλαμβάνουμε. Αφήνοντας το παιδί να παίξει, θα παρατηρήσουμε πόσο απολαμβάνει ένα τόσο απλό παιχνίδι καθώς θα πρέπει να δουλέψει τη λεπτή κινητικότητα και την προσοχή του.
6η Δραστηριότητα: Μουσικοί καθρέφτες.
Θα χρειαστούμε: μουσικά όργανα ή παλαμάκια.
Επιλέγουμε μελωδίες/ρυθμούς που μας αρέσουν και στεκόμαστε απέναντι από τα παιδιά μας. Τους καλούμε να κάνουν ό,τι κάνουμε. Επιλέγουμε απλές σταθερές επαναλαμβανόμενες κινήσεις οι οποίες ακολουθούν τον παλμό της μουσικής. Οι κινήσεις εναλλάσσονται ακολουθώντας τις μουσικές φράσεις της μελωδίας.
Σε δεύτερη φάση ενθαρρύνετε τα παιδιά να γίνουν αυτοί καθοδηγητές και να δείξουν σε εσάς τις κινήσεις που θα κάνετε.
7η Δραστηριότητα: Σκυταλοδρομία.
Θα χρειαστούμε: καρέκλα, ένα μικρό αντικείμενο, μουσική.
Το παιχνίδι χωρίζεται σε δυο τμήματα. Στον τερματισμό θα βρίσκονται δύο καρέκλες η καθεμία με ένα αντικείμενο της επιλογής μας και στο σημείο εκκίνησης οι διαγωνιζόμενοι. Χωριζόμαστε σε δύο αντίπαλες ομάδες με τον ίδιο αριθμό ατόμων. Βάζουμε μουσική να παίζει και το παιχνίδι ξεκινάει! Οι παίκτες τρέχουν προς το αντικείμενο, το παίρνουν και στη συνέχεια, στον τερματισμό το δίνουν στον συμπαίκτη τους. Όποια ομάδα ολοκληρώσει 3 γύρους είναι η νικήτρια. Η μουσική σταματάει για να σημάνουμε τον τερματισμό. Οι παραλλαγές για μικρό χώρο μπορεί να είναι: Πηγαίνουμε κουτσό, μπουσουλώντας ή σερνόμαστε σαν τα φίδια κλπ.
8η Δραστηριότητα: Κάνουμε γυμναστική.
Θα χρειαστούμε: ένα ζάρι ή εναλλακτικά γράφουμε σε 6 μικρά χαρτάκια όλους τους αριθμούς από το 1 έως το 6
Ανακατεύουμε τα χαρτάκια με κλειστά μάτια ή ρίχνουμε το ζάρι και ανάλογα τον αριθμό που έχουμε τύχει, θα κάνουμε και μία άσκηση. Για παράδειγμα:
Αριθμός 1) Κάνω 5 κοιλιακούς
Αριθμός 2) Κάνω 5 πηδηματάκια σαν βατραχάκι
Αριθμός 3) Πίνω νερό! ΞΕΚΟΥΡΑΖΟΜΑΙ!
Αριθμός 4) Φέρνω μια το ένα πόδι μπροστά λυγισμένο και μια το άλλο 5 φορές όσο είμαι όρθιος
Αριθμός 5) Ξαπλώνω και κλείνω τα μάτια για 15 δευτερόλεπτα. ΧΑΛΑΡΩΝΩ!
Αριθμός 6) Κάθομαι και ενώνω τις πατούσες μου κουνώντας τες σαν πεταλούδα για 15 δευτερόλεπτα :
9η Δραστηριότητα: Στολίδια από αλουμινόχαρτο.
Θα χρειαστούμε: χαρτιά Α4, αλουμινόχαρτο, κορδέλες ή κλωστή, προαιρετικά κόλλα και γκλίτερ
Αρχικά δημιουργήστε με το χαρτί μπάλες σε διαφορά μεγέθη και όταν είναι έτοιμες τυλίξτε τες με το αλουμινόχαρτο. Στην συνέχεια δημιουργήστε ένα κόμπο γύρω από την μπάλα και αφήστε περιθώριο από την κορδέλα ώστε να φτιάξετε μια θηλιά και να μπορείτε να το κρεμάσετε. Μπορείτε να στολίσετε βάζοντας κόλλα τοποθετώντας γκλίτερ. Τα στολίδια μπορούν να έχουν ό,τι σχήμα θέλουμε.
10η Δραστηριότητα: Χιονάνθρωπος στο μπουκάλι.
Θα χρειαστούμε: ένα διαφανές πλαστικό μπουκάλι, βαμβάκι, μαρκαδόρους.
Αρχικά τοποθετείτε αρκετό βαμβάκι μέσα στο μπουκάλι προκειμένου να γεμίσει και κλείνεται με το καπάκι. Στην συνέχεια χρωματίζεται το μπουκάλι και δημιουργείτε κουμπιά, μύτη και μάτια ώστε να δημιουργήσετε τις λεπτομέρειες του χιονάνθρωπου και είστε έτοιμοι για παιχνίδι και διακόσμηση!
11η Δραστηριότητα: Κολλάζ με όσπρια και ζυμαρικά.
Θα χρειαστούμε: χαρτιά ή χαρτόνια σε μέγεθος Α4, ζυμαρικά ή όσπρια ή και τα δύο είδη, μαρκαδόρους και κόλλα ρευστή.
Αρχικά σχεδιάζουμε με ένα μαρκαδόρο στο κάθε χαρτί μία διαδρομή, ευθεία, καμπύλη, ζιγκ Ζακ ή κυματιστή. Μπορούμε, λοιπόν, σε κάθε χαρτόνι να έχουμε διαφορετικό σχέδιο και με διαφορετικό χρώμα σχεδιασμένο κάθε φορά. Αφού τα σχεδιάσουμε, βάζουμε κόλλα πάνω στις γραμμές και κολλάμε τα ζυμαρικά και τα όσπρια. Μια πολύ καλή άσκηση λεπτής κινητικότητας και συντονισμού ματιού-χεριού.
12η Δραστηριότητα: Τρίλιζα Μεγάλη.
Θα χρειαστούμε: 9 πλαστικά ή χάρτινα πιάτα, έναν μαρκαδόρο και χαρτοταινία
Φτιάχνουμε στο πάτωμα κολλώντας την χαρτοταινία ένα τετράγωνο και στη συνέχεια το χωρίζουμε πάλι με τη χαρτοταινία σε 9 ίσα τετράγωνα. Έπειτα ζωγραφίζουμε στα 4 πιάτα το σύμβολο Χ και στα υπόλοιπα 5 το σύμβολο Ο ή το αντίθετο. Μια ομάδα ή παίκτης επιλέγει το Χ και οι άλλοι ή ο άλλος επιλέγουν το Ο. Εξηγούμε τον κανόνα στο παιδί: ότι δηλαδή πρέπει να φτιάξουμε μια τριάδα με το ίδιο σύμβολο κι όποιος το καταφέρει πρώτος κερδίζει. Συνεχίζουμε με όσους γύρους θέλουμε. Παιχνίδι εγρήγορσης, προσοχής και αντίληψης.