Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Δεκέμβριος 2020). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.
1η Δραστηριότητα: Χριστουγεννιάτικα στολίδια με αλατοζύμη.
Θα χρειαστούμε: για την ζύμη 1 ½ κούπα αλεύρι, ½ κούπα αλάτι, ½ κούπα νερό και ένα μπολ. Επιπλέον θα χρησιμοποιήσουμε κουπατ, για να κάνουμε σχέδια στο ζυμαράκι μας, πλάστη και τέμπερες για να τα ζωγραφίσουμε αφού τα ψήσουμε.
Ρίχνουμε μέσα στο μπολ τα υλικά μας και ζυμώνουμε. Εάν χρειαστεί λίγο αλεύρι ακόμα, προσθέτουμε και συνεχίζουμε το ζύμωμα. Αφήστε τα παιδιά να ζυμώσουν, να χαρούν και κρατήστε λίγο για παιχνίδι μιας και το ζυμάρι είναι υπέροχο αισθητηριακό υλικό. Όταν το ζυμαράκι μας είναι πια έτοιμο, μπορούμε να το χρωματίσουμε με τέμπερες πριν το ψήσιμο. Αν επιλέξουμε αυτόν τον τρόπο τότε το χωρίζουμε σε τόσα μέρη όσα και τα χρώματα που θα βάλουμε π.χ. 4 χρώματα άρα 4 μπάλες ζυμαριού. Παίρνουμε άλλα καθαρά σκεύη-μπολ και βάζουμε τη μπάλα ζυμαριού και το χρώμα π.χ. μπλε της τέμπερας. Ανακατεύουμε ζυμάρι και χρώμα και προσθέτουμε περισσότερο χρώμα αν το θέλουμε πιο έντονο. Το ζυμάρι μας έγινε μπλε! Το ίδιο κάνουμε και με τις υπόλοιπες μπάλες-χρώματα.
Εάν επιλέξουμε να μην τα βάψουμε εξ αρχής τότε παίρνουμε απλά τα κουπάτ με τα σχέδια και ετοιμαζόμαστε να δημιουργήσουμε. Παίρνουμε τον πλάστη (ή αν δεν έχουμε τότε παίρνουμε κάτι κυλινδρικό όπως για παράδειγμα έναν μαρκαδόρο) και ανοίγουμε τη μπάλα ζυμαριού ώστε να γίνει σαν πίτα. Με τα κουπάτ κάνουμε σχέδια και τα τοποθετούμε σε ένα ταψάκι με λαδόκολλα. Ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους 160-170 βαθμούς για 15-20 λεπτά εάν είναι λεπτές οι κατασκευές σας ή λίγο περισσότερο αν είναι πιο παχουλές. Καλό είναι να τα σκεπάσετε με ένα αλουμινόχαρτο για να μην αρπάξουν. Μόλις ψηθούν είναι έτοιμα να τα διακοσμήσετε. Βάλτε χρώματα, χρυσόσκονες και αν θέλετε εξτρα λάμψη περάστε τα με ένα πινέλο και ατλακολ κρυσταλιζε (είναι η κόλλα που κάνουμε χειροτεχνίες, είναι λευκή κι όταν στεγνώνει γίνεται διάφανη αφήνοντας μια διακριτική γυαλάδα!). Η αλατοζύμη φυλάσσεται σε σακουλάκι ή σε τάπερ στο ψυγείο για εβδομάδες!
2η Δραστηριότητα: Φτιάχνω το δικό μου επιτραπέζιο «Αποστολή».
Θα χρειαστούμε: κούτα ή χαρτόνι, χρώματα, ζάρι.
Σε ένα χαρτόνι ή σε μια επιφάνεια χαρτόκουτας ζωγραφίζουμε με ό,τι μπογιές θέλουμε. Θα χρειαστούμε για την αποστολή μας ένα ζάρι .Στη συνέχεια σχεδιάζουμε τετράγωνα και τα αριθμούμε από το 1- 20 (ή όσο θέλουμε). Ζωγραφίζουμε το κάθε τετράγωνο με άλλο χρώμα και γράφουμε δίπλα του μια εντολή. Πχ Πήγαινε στην κουζίνα και φέρε κάτι ή χόρεψε σαν μπαλαρίνα ή κάνε μια αστεία γκριμάτσα ή μιμήσου ένα ζωάκι. Προσοχή στα τετράγωνα θα έχει και παγίδες. Σε κάποια θα γράφει «έχασες την σειρά σου ή μείνε ακίνητος ή πήγαινε 3 θέσεις πίσω». Ρίχνουμε το ζάρι και το παιχνίδι ξεκινά. Όποιος καταφέρει να φτάσει πρώτος στο τέλος κερδίζει! Ένα παιχνίδι με φαντασία, έκφραση, χιούμορ και δημιουργικότητα!
3η Δραστηριότητα: Κοντά και Μακριά.
Θα χρειαστούμε: ένα οποιοδήποτε αντικείμενο το οποίο θα κρύβουμε.
Κρύβουμε ένα αντικείμενο σε κάποιο σημείο του σπιτιού χωρίς να το δουν οι υπόλοιποι και έπειτα εξηγούμε τους κανόνες στην ομάδα μας. Όταν θα πλησιάζουμε στο αντικείμενο θα λέμε κοντά, εάν πλησιάσουμε πολύ θα πούμε πολύ κοντά ώστε ο παίχτης που ψάχνει να αρχίσει να ψάχνει περισσότερο εκεί κοντά. Μόλις απομακρυνθεί θα λέμε μακριά…πολύ μακριά οπότε με αυτόν τον τρόπο βοηθάμε τον παίχτη που ψάχνει να προσανατολιστεί καλύτερα και να βρει το κρυμμένο αντικείμενο. Τέλος, αφού ο παίχτης βρει το κρυμμένο αντικείμενο, κάποιος άλλος θα γίνει εκείνος που θα ψάξει για κάποιο κρυμμένο αντικείμενο. Ένα παιχνίδι προσανατολισμού, αντίληψης, εγρήγορσης, διασκεδαστικό και αστείο.
4η Δραστηριότητα: Περπατώ, ισορροπώ, παίζω.
Θα χρειαστούμε: χαρτοταινία και αυτοκινητάκια ή τρενάκια.
Σε ένα μέρος του σπιτιού όπου υπάρχει αρκετός χώρος, κολλάμε την χαρτοταινία στο πάτωμα προσπαθώντας να σχηματίσουμε μια διαδρομή με αρχή-μέση-τέλος. Η διαδρομή αυτή μπορεί να είναι γεμάτη με ευθείες ή καμπυλωτές γραμμές, ζιγκ-ζακ ή πολλές στροφές. Αφού ολοκληρώσετε τη διαδρομή, καλέστε το παιδί να ξεκινήσει από την αρχή και να φτάσει μέχρι το τέλος της περπατώντας, τρέχοντας, πηδώντας κλπ. Επίσης, η διαδρομή της χαρτοταινίας, μπορεί να μεταμορφωθεί και σε πίστα διαδρομής για παιχνίδια όπως αυτοκινητάκια ή τρενάκια.
5η Δραστηριότητα: Σφουγγάρι και μακαρόνια.
Θα χρειαστούμε: ένα πλατύ καθαρό σφουγγάρι, μακαρόνια spaghetti και μακαρόνια πένες.
Τοποθετούμε το σφουγγάρι σε ένα τραπέζι με τέτοιο τρόπο ώστε το πλατύ του μέρος να είναι προς τα πάνω και «καρφώνουμε» τα λεπτά μακαρόνια spaghetti πάνω σε αυτό. Στόχος του παιχνιδιού είναι το παιδί να περάσει όσες περισσότερες πένες μπορεί μέσα στο μακαρόνι. Είναι ένα παιχνίδι που βοηθάει στην άσκηση της προσοχής, της λεπτής κινητικότητας καθώς και στον συντονισμό ματιού-χεριού.
6η Δραστηριότητα: Μεταφέρω το μπαλόνι.
Θα χρειαστούμε: μπαλόνι.
Φουσκώνουμε το μπαλόνι και καλούμε το παιδί να συνεργαστεί μαζί μας για να το μεταφέρουμε παρέα. Η μεταφορά του μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους όπως για παράδειγμα: κεφάλι με κεφάλι, πλάτη με πλάτη, κοιλιά με κοιλιά, κοιλιά με πλάτη κλπ. Μπορούμε να ορίσουμε μία αφετηρία και ένα τέρμα στην διαδρομή μας. Στόχος είναι να μην μας πέσει το μπαλόνι!
7η Δραστηριότητα: Αγώνες ισορροπίας.
Θα χρειαστούμε: μαξιλάρι ή βιβλίο.
Τοποθετήστε ένα μαξιλάρι ή ένα βιβλίο στο κεφάλι σας. Σημειώστε μία γραμμή εκκίνησης και μια γραμμή τερματισμού σε δύο σημεία του σπιτιού ή βάλτε κάποιο αντικείμενο ώστε να ξέρετε πως αυτά δηλώνουν την αρχή και το τέλος. Έπειτα τοποθετείστε στο κέντρο του κεφαλιού ένα βιβλίο ή κάποιο άλλο αντικείμενο και ξεκινήστε είτε ταυτόχρονα ανά 2 άτομα, είτε ένας-ένας. Όποιος φτάσει πρώτος στον τερματισμό είναι ο νικητής. Χρονομετρήστε τους παίκτες. Παιχνίδι εγρήγορσης, ισορροπίας και συγκέντρωσης.
8η Δραστηριότητα: Τι κρύβεται στην τσάντα.
Θα χρειαστούμε: σακούλα ή τσάντα, διάφορα αντικέιμενα.
Σε μια σακούλα ή τσάντα βάζουμε διάφορα αντικείμενα του σπιτιού. Π.χ. ένα ζευγάρι γυαλιά, ένα φακό, μια λάμπα, ένα κουτάλι, ένα κατσαβίδι, σελοτέιπ κλπ. Κλείνουμε τα μάτια στα παιδιά ή τους ζητάμε να κοιτάξουν από την αντίθετη πλευρά βάζοντας το χέρι τους στην τσάντα και μαντεύοντας το αντικείμενο που αγγίζουν. Μόλις το μαντέψουν αποκαλύπτουμε το κρυμένο αντικείμενο. Αισθητηριακό παιχνίδι αναγνώρισης και προσοχής.
9η Δραστηριότητα: Κατασκευές με καλαμάκια.
Θα χρειαστούμε: χρωματιστά καλαμάκια, κλωστές ή καλαμάκι απο σουβλάκι
Παίρνουμε χρωματιστά καλαμάκια και τα κόβουμε σε διάφορα μεγέθη. Στην συνέχεια μπορούμε να τα περάσουμε σε κλωστές ή σουβλακόξυλα και να φτιάξουμε γεωμετρικά σχήματα, πύργους ή ακόμη και βραχιόλια. Μπορούμε, επίσης, όπως είναι τα καλαμάκια ολόκληρα να τα λυγίσουμε και να ενώσουμε τις δύο άκρες τους βάζοντας την μία μέσα στην άλλη δημιουργώντας ένα τρίγωνο. Κάθε φορά που θα κλείνουμε ένα καλαμάκι, το περνάμε μέσα από ένα άλλο τριγωνάκι που έχουμε φτιάξει για να δημιουργήσουμε κρίκους! Προμαθηματική άσκηση, αντίληψης και προσοχής.
10η Δραστηριότητα: Παίζουμε συμμαζεύοντας τα παιχνίδια μας.
Θα χρειαστούμε:
Βάζουμε όρια και κανόνες για το πού επιτρέπονται τα παιχνίδια μέσα στο σπίτι. Αν είναι σημαντικό για τους γονείς το σαλόνι ή η κουζίνα να είναι “περιοχή χωρίς παιχνίδια”, οριοθετούμε τις περιοχές που τα παιχνίδια επιτρέπεται να παίζουν. Αφήσαμε παρατημένα παιχνίδια κι φύγαμε; Όχι πια γκρίνια, μόνο χιούμορ! Γράψτε ένα έξυπνο καρτελάκι με το ποιηματάκι. Το καρτελάκι θα λέει: «Το άφησες έξω, το μάζεψε η μαμά, τώρα το έχει εκείνη, μεγάλη αναποδιά… Για να το πάρεις πίσω, θα κάνεις μια δουλειά και πάλι δικό σου θα είναι, δικό σου όπως παλιά!». Καλέστε στη συνέχεια το παιδί να μαζέψει μαζί σας τα παιχνίδια πηγαίνοντάς τα στη θέση τους.
11η Δραστηριότητα: Σφουραγγαροδιαδρομές.
Θα χρειαστούμε: 1 σφουγγάρι, 1 καλαμάκι για σουβλάκι και χαρτόνι, εναλλακτικά εφημερίδα ή περιοδικό, κόλλα ή κολλητική ταινία.
Αρχικά θα χρειαστείτε το σφουγγάρι το οποίο γυρνάτε ώστε η μεγαλύτερη επιφάνεια να κοιτάει προς τα επάνω και τοποθετείτε το ξυλάκι με την μύτη περίπου στην μέση. Έπειτα, με τα χαρτιά σας σχεδιάζετε δυο τριγωνάκια για πανί και σημαία και στη συνέχεια τα περνάτε στο ξυλάκι κολλώντας τα με μία κόλλα ή κολλητική ταινία. Μπορείτε να κάνετε περισσότερα καράβια και να σχεδιάσετε διαδρομές στο νιπτήρα σας, στην μπανιέρα ή ακόμα και σε μια μικρή λεκάνη.
12η Δραστηριότητα: Ζωντανεύοντας το βιβλίο.
Θα χρειαστούμε: ένα βιβλίο που αγαπάτε.
Επιλέγετε και διαβάζετε ένα βιβλίο. Αφού το διαβάσετε, παροτρύνεται τα παιδιά να διαλέξουν μια σκηνή που τους άρεσε, να γίνετε εσείς οι ήρωες και παίξετε το παραμύθι. Αν το παραμύθι είναι μικρό μην διστάσετε να κάνετε όλη την ιστορία θεατρικό έργο. Φυσικά μπορείτε να ντυθείτε κατάλληλα με ό,τι τρόπο εσείς θέλετε, σίγουρα έτσι θα είναι πιο ευχάριστο και για τα παιδιά! Παιχνίδι θεατρικό με φαντασία και έκφραση.
Καλή Διασκέδαση!