Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Νοέμβριος 2020). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.
1η Δραστηριότητα: Μπιζελοκατασκευές και σχήματα.
Θα χρειαστούμε: μπιζέλια ή οποιοδήποτε άλλο όσπριο.
Δημιουργήστε κατασκευές και σχήματα χρησιμοποιώντας όσπρια όπως μπιζέλια. Καλέστε τα παιδιά να σχηματίσουν σχήματα όπως ο κύκλος, το τετράγωνο και το τρίγωνο και βοηθήστε τα να τα σχηματίσουν, εξηγώντας παράλληλα τη διαδικασία. Σχηματίστε πολλά σχήματα και στο τέλος, αν θέλετε, μπορείτε να φτιάξτε τη δική σας μπιζελένια πολιτεία! H δραστηριότητα αυτή είναι κατάλληλη για την εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας των παιδιών.
2η Δραστηριότητα: Φυτεύουμε σπόρους.
Θα χρειαστούμε: σπόρια από φρούτα ή όσπρια, βαμβάκι και ένα κεσεδάκι ή γλάστρα με χώμα
Συλλέγουμε σπόρους ή όσπρια (φακές, φασόλια, κουκούτσια λεμονιού, κουκούτσια μανταρινιού), τα φυτεύουμε σε κεσεδάκια με βαμβάκι ή πιο ιδανικά σε γλαστράκια με χώμα. Σκεπάζουμε καλά τα σποράκια, τοποθετούμε το κεσεδάκι σε ένα φωτεινό μέρος και εξηγούμε στα παιδιά πώς πρέπει να το φροντίζουμε ώστε να μεγαλώσει. Θέτουμε ένα πρόγραμμα ποτίσματος και ορίζουμε το παιδί υπεύθυνο για τη φροντίδα του φυτού. Ελέγχουμε αν το παιδί το ποτίζει και υπενθυμίζουμε -όποτε χρειάζεται- την ανάγκη του φυτού σε νερό. Το φροντίζουμε, το ποτίζουμε και το παρατηρούμε καθώς αναπτύσσεται.
3η Δραστηριότητα: Αγαλματάκια.
Θα χρειαστούμε: Μουσική μέσω μιας συσκευής, με μουσικά όργανα ή με τραγούδι.
Κλασικό μουσικοκινητικό παιχνίδι έκφρασης και εγρήγορσης με μουσική, που κάθε παιδί διασκεδάζει. Βάζουμε αγαπημένα χορευτικά κομμάτια και χορεύουμε όσο παίζει η μουσική. Κάθε φορά που σταματάει η μουσική τα παιδιά μένουν ακίνητα- αγάλματα. Νικητής του παιχνιδιού είναι αυτός που θα καταφέρει να μείνει εντελώς ακίνητος κάθε φορά που σταματά η μουσική.
Εναλλακτικά μπορείτε να δίνετε στα παιδιά μια εντολή κάθε φορά που σταματά η μουσική. Για παράδειγμα να μιμούνται ένα πρόσωπο, μια κατάσταση, ένα αντικείμενο, ένα επάγγελμα ή ζώα. Μπορείτε, επίσης, να καλείτε τα παιδιά να παίρνουν μια συγκεκριμένη πόζα ή κάνοντας μία γκριμάτσα όταν σταματά η μουσική, σαν να βγαίνουν φωτογραφία.
4η Δραστηριότητα: Κατασκήνωση/Camping στο σπίτι.
Θα χρειαστούμε: σεντόνια, κουβέρτες, μαξιλάρια και έπιπλα σπιτιού
Φτιάχνουμε τη δίκη μας σκηνή με σεντόνια, κουβέρτες και μαξιλάρια. Καλούμε τα παιδιά να δοκιμάσουν να στήσουν τη σκηνή έτσι ώστε να είναι ευρύχωρη για να χωράνε άνετα μέσα, τα ενισχύουμε με σαφείς οδηγίες και τα βοηθάμε όπου χρειαστεί. Αφού φτιάξουμε τη σκηνή, μπορούμε να περάσουμε ποιοτικό χρόνο διαβάζοντας παραμύθια, παίζοντας παιχνίδια ρόλων, ή εμφάνισης-απόκρυψης. Μπορούμε, επίσης, να παίξουμε παιχνίδια με φακούς και σκιές!
5η Δραστηριότητα: Το δικό μας Μπάσκετ.
Θα χρειαστούμε: Καλάθι και μία μπάλα.
Μπορεί να μη γίνεται να παρακολουθήσουμε τις εξωσχολικές δραστηριότητές μας ή να πάμε στο πάρκο αλλά μπορούμε να βρούμε διασκεδαστικούς τρόπους να παίξουμε στο σπίτι. Φτιάξτε, λοιπόν, το δικό σας μπάσκετ χρησιμοποιώντας μια μικρή μπάλα και ένα καλάθι. Το καλάθι θα μπορούσε να γίνει ένας καθαρός κάδος ή μία λεκάνη. Χρησιμοποιήστε τη μπάλα για να παίξετε μπάσκετ στοχεύοντας και βάζοντας καλάθι, παίζοντας το παιχνίδι ρολόι και κρατώντας σκορ για να δείτε ποιος θα είναι ο νικητής.
6η Δραστηριότητα: Αλουμινόχαρτο στο παζλ.
Θα χρειαστούμε: ένα παζλ με λίγα κομμάτια, αλουμινόχαρτο
Τυλίγουμε ένα-ένα τα κομμάτια του παζλ με αλουμινόχαρτο μαζί με το παιδί. Τα ανακατεύουμε και έπειτα ζητάμε από το παιδί κάθε κομμάτι να σχηματίσει το πάζλ ξετυλίγοντας ένα ένα τα κομμάτια και βρίσκοντας τη σωστή τους θέση. Πρόκειται για ένα παιχνίδι εξάσκησης της λεπτής κινητικότητας της παρατηρητικότητας αλλά και ανακάλυψης.
7η Δραστηριότητα: Αυτοσχέδιο τηλέφωνο.
Θα χρειαστούμε: δύο ποτήρια πλαστικά και μια κλωστή (2 μετ. περίπου).
Ανοίγουμε μια μικρή τρύπα στη βάση κάθε ποτηριού και στη συνέχεια περνάμε την κλωστή μέσα από τις τρύπες και δημιουργούμε 2 κόμπους ώστε να μην φεύγει η κλωστή από τα ποτήρια. Έπειτα τεντώνουμε την κλωστή και ενώ το ένα παιδί έχει το ποτήρι μπροστά από το στόμα του, το άλλο το ακουμπάει στο αφτί του. Αυτός που έχει το ποτήρι στο αφτί του ακούει την φωνή του άλλου όταν εκείνος μιλάει μέσα στο άλλο ποτήρι. Μόλις φτιάξατε το δικό σας αυτοσχέδιο τηλέφωνο! Καλή διασκέδαση!
8η Δραστηριότητα: Ζωγραφική με φύλλα.
Θα χρειαστούμε: φύλλα από το πάρκο, την αυλή ή το μπαλκόνι μας & τέμπερες.
Μαζέψτε όσα φύλλα θέλετε σε διάφορα σχήματα και χρώματα. Στο σπίτι, αν τα φύλλα είναι λερωμένα, τα πλένουμε προσεχτικά για να μην σπάσουν (ειδικά τα ξερά). Μόλις τα στεγνώσετε καλά μπορείτε να τα ζωγραφίσετε με τέμπερες δίνοντας τους μορφές από αστείες φατσούλες ή ζωάκια. Μπορείτε, επίσης, να τα τοποθετήσετε σε ένα άσπρο χαρτί και χρησιμοποιώντας τις νερομπογιές να σχηματίσετε τα αποτυπώματά τους. Ζωγραφίστε τα περιγράμματα και μόλις τα παιδιά βάψουν γύρω γύρω από το φύλλο, σηκώστε το και ανακαλύψτε το όμορφο αποτύπωμά του.
9η Δραστηριότητα: Φτιάχνουμε κολιέ ή βραχιόλια από ζυμαρικά.
Θα χρειαστούμε: ζυμαρικά (πένες, κοραλάκια, κοφτά μακαρόνια κλπ) & κλωστές
Μία δημιουργική δραστηριότητα εξάσκησης της λεπτής κινητικότητας. Απλώστε σε ένα ταψί τα ζυμαρικά της επιλογής σας. Φροντίστε τα είναι τέτοια έτσι ώστε να μπορούν τα παιδιά να τα περάσουν από τις κλωστές. Καλέστε τα παιδιά να κάνουμε βραχιόλια, κολιέ ή όποιο άλλο αξεσουάρ μπορείτε να φανταστείτε. Βοηθήστε και ενισχύστε τα παιδιά αν παρατηρήσετε πως δυσκολεύονται. Αν επιθυμείτε μπορείτε να ζωγραφίσετε τα ζυμαρικά, πριν τα περάσετε στις κλωστές, χρησιμοποιώντας νερομπογιές.
10η Δραστηριότητα: Μπαλονοφατσούλες με αλεύρι.
Θα χρειαστούμε: αλεύρι και μπαλόνια.
Γεμίζουμε τα μπαλόνια με αλεύρι έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια μικρή μπαλίτσα και δένουμε την άκρη του μπαλονιού με έναν κόμπο. Στη συνέχεια ζωγραφίζουμε με μαρκαδόρο τα χαρακτηριστικά που θέλουμε για την φατσούλα μας. Μπορούμε να δημιουργήσουμε χαρούμενες, λυπημένες, έκπληκτες ή θυμωμένες φατσούλες.
Μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις φατσούλες για να παίξουμε παιχνίδια δραματοποίησης, ένα θεατρικό ή να προσπαθήσουμε να αναγνωρίσουμε τα συναισθήματα του κάθε μπαλονιού.
11η Δραστηριότητα: Μπόουλινγκ.
Θα χρειαστούμε: άδεια μπουκάλια από νερό.
Χρησιμοποιούμε 6 ή και παραπάνω άδεια μπουκάλια νερού (αντί για κορίνες) και τα τοποθετούμε έτσι ώστε να δημιουργήσουμε ένα τριγωνικό σχήμα. Στη συνέχεια ορίζουμε το σημείο από όπου θα ρίξουμε την μπάλα. Τοποθετούμε ένα σημάδι για το σημείο βολής και πετάμε τη μπάλα. Νικητής θα είναι αυτός που θα ρίξει τα περισσότερο μπουκάλια στον κάθε γύρο.