Δραστηριότητες

Παίζω και μαθαίνω μαζί με τα παιδιά- Προτάσεις δραστηριοτήτων για την εβδομάδα 23-29/3/2020

Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Μάρτιος 2020). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.

1η Δραστηριότητα: Κατασκευή εφημερίδας

Λίγες μέρες πριν κλείσουν τα σχολεία μέσα στην τάξη τα παιδιά είχαν ασχοληθεί στο πλαίσιο της θεματικής “Ψηφιακά Μέσα”, με την εφημερίδα. Γνώρισαν το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο, παρατηρήσανε τις φωτογραφίες, τους τίτλους, τα άρθρα και τις στήλες της. Τις ημέρες αυτές που μένετε στο σπίτι μπορείτε να φτιάξετε με τα παιδιά τη δική σας εφημερίδα.

Περιγραφή:

Πριν ξεκινήσετε τη δημιουργία σας βοηθήστε τα παιδιά να θυμηθούν, μέσω ερωτήσεων, αυτά που είχαν ειπωθεί μέσα στην τάξη για το πώς είναι η δομή μιας εφημερίδας, ποιοι γράφουν εκεί, γιατί γράφουν, τους τρόπους με τους οποίους γράφουν, τη θεματολογία της εφημερίδας (π.χ. πολιτική, δημοσιογραφική, οικονομική, αθλητική, πολιτιστική εφημερίδα κτλ).

Για την υλοποίηση της δραστηριότητας θα χρειαστείτε παλιές εφημερίδες ή παλιά περιοδικά ή παλιά βιβλία που είναι σε κακή κατάσταση και δε τα χρειάζεστε πια. Ακόμη θα χρειαστείτε χαρτιά Α4, κόλλα, ψαλίδι, μαρκαδόρους και μολύβια. Το κάθε παιδί με τη βοήθεια των γονιών του θα φτιάξει τη δική του εφημερίδα. Μέσα σε αυτή θα κολλήσει ή θα γράψει τίτλους που επιθυμεί π.χ. τη διοργάνωση ενός πάρτι, μιας συναυλίας, τα συναισθήματα του για την κατάσταση που ζει τώρα και ότι άλλο το απασχολεί. Φυσικά δεν θα ξεχάσουμε να φτιάξουμε ένα άρθρο για τον παπαγάλο μας τον Τσίλι που χάθηκε από την ιδιοκτήτρια του την Σπυριδούλα και ψάχνει να τον βρει. Βάλτε τη φαντασία σας να ταξιδέψει και περιμένουμε τα αποτελέσματα με μια φωτογραφία.

2η Δραστηριότητα: Έθιμο Περπερούνας

Μετά τις χριστουγεννιάτικες διακοπές ξεκινήσαμε ένα project με έθιμα από όλο τον κόσμο. Γνωρίσαμε πολλά και “ταξιδέψαμε” μέσα από το διαδίκτυο σε πολλά μέρη. Έφτασε η ώρα να γνωρίσουμε και διάφορα έθιμα που σχετίζονται με τον ερχομό της Άνοιξης. Στην τάξη γνωρίσαμε τα κάλαντα του Μάρτη “Τα χελιδονίσματα”. Τώρα είναι η σειρά για το Έθιμο της Περπερούνας.

Περιγραφή:

Ξεκινήστε με αφήγηση την ιστορία της Περπερούνας. Η Περπερούνα είναι ένα πανελλήνιο και πανάρχαιο έθιμο για την αναβροχιά. Όταν δεν έβρεχε σε διάφορες περιοχές της χώρας μας και κινδύνευαν να χαθούν οι σοδιές από την ξηρασία οι κάτοικοι έκαναν μια Περπερούνα. Διαλέγανε ένα κοριτσάκι και το έντυναν με ένα άσπρο φόρεμα και το στόλιζαν με λουλούδια και πρασινάδα για να…πρασινίσει ο τόπος σαν την Περπερούνα. Έπειτα τριγυρνούσαν στο χωριό και τραγουδούσαν το τραγούδι της. Σε κάθε σπίτι που έφταναν η νοικοκυρά έβγαινε και πότιζε τα λουλούδια και τα χόρτα της Περπερούνας . Τότε το κορίτσι τιναζόταν και έπεφταν οι σταγόνες στο έδαφος όπως η βροχή. Έτσι όπως έβρεχαν την καταπράσινη Περπερούνα, έτσι θα έβρεχε και ο Θεός για να πρασινίσει η γη. Πριν φύγουν η κάθε νοικοκυρά τους έδινε κεράσματα ή χρήματα «για το καλό» και αυτοί τους εύχονται «Καλή βροχή να δώσει ο Θεός».

Υλοποίηση του εθίμου:

Όλη η οικογένεια μαζί θα ζωγραφίσει με μαρκαδόρους και θα κόψει όσα περισσότερα λουλούδια μπορεί (τόσα ώστε ένα παιδί να γεμίσει το σώμα του με λουλούδια). Στη συνέχεια με χαρτοταινία θα κολλήσετε πάνω στα ρούχα του παιδιού όλα τα λουλούδια που φτιάξατε. Το παιδί “Περπερούνα” στέκεται στο κέντρο και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας,  περπατάνε με το τραγούδι κυκλικά γύρω από την Περπερούνα κρατώντας ένα ποτιστήρι (αν υπάρχει στη βεράντα ή στον κήπο μας). Στο τέλος του τραγουδιού όλα τα μέλη της οικογένειας πλησιάζουν την Περπερούνα και ρίχνουν το “νερό” στα λουλούδια της.

Βρείτε το τραγούδι της Περπερούνας στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=2QHEsdb9Ar8

3η Δραστηριότητα:

Γνωριμία με τους ήρωες του 1821 και τα γεγονότα εκείνης της εποχής.

Περιγραφή:

Τα παιδιά μπορούν να γράψουν στον υπολογιστή την ημερομηνία 25 ΜΑΡΤΙΟΥ 1821 και να έρθουν σε επαφή με την αναζήτηση στο διαδίκτυο. Να γνωρίσουν μέσα από εικόνες τους ήρωες της εποχής και να προσπαθήσουν να γράψουν τα ονόματά τους. Διηγηθείτε τους τα γεγονότα εκείνης της εποχής και να απολαύστε την αφήγηση του παραμυθιού “Τα ελληνάκια” της Ευγενίας Φακίνου.

Βρείτε το παραμύθι στην παρακάτω διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=9QGdGJCfyBI

4η Δραστηριότητα:

Δημιουργία ενός ποιήματος με θέμα τα μικρόβια και της κατάστασης που βιώνουμε  την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού.

Περιγραφή:

Σε ένα χαρτί συγκεντρώνουμε λέξεις (brainstorming) που έχουν σχέση με τα μικρόβια, με τα συναισθήματα που νιώθουμε αυτή την περίοδο, με τους τρόπους αντιμετώπισης του κορονοϊού και την υγιεινή του ανθρώπινου σώματος. Στη συνέχεια βρίσκουμε λέξεις που ταιριάζουν μεταξύ τους και προσπαθούμε να τις ενώσουμε φτιάχνοντας μικρές προτάσεις (μπορεί να βγάζουν κάποιο νόημα μπορεί και όχι). Τέλος διαβάζουμε μαζί με το παιδί το ποίημα και με αυτή την αφορμή κάνουμε μία σχετική ζωγραφιά.

5η Δραστηριότητα:

Γνωριμία με τον ποιητή Οδυσσέα Ελύτη.

Περιγραφή:

Μαζί με τα παιδιά γράφουμε το όνομα του ποιητή στο Google. Αναζητούμε, βρίσκουμε και παρατηρούμε φωτογραφίες του. Μιλάμε στα παιδιά για τον Ελύτη και εξηγούμε με απλά λόγια το έργο του.

Μπορείτε να διαβάσετε μερικά από τα ποιήματα του (π.χ. Ποδηλάτισσα, Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας). Κρατάμε μία φράση του Οδυσσέα Ελύτη “Την Άνοιξη αν δεν την βρεις τη φτιάχνεις…” και με αφορμή αυτή τη φράση συζητάμε με τα παιδιά για το νόημά της.

Μπορείτε να ρωτήσετε τα παρακάτω: Τι μπορεί να εννοεί ο ποιητής; Ποιες μπορεί να είναι οι σκέψεις του; Πώς φαντάζεσαι ότι είναι η δική του Άνοιξη; Πως φαντάζεσαι τη δική σου Άνοιξη; Μπορεί να χαθεί η Άνοιξη;

6η Δραστηριότητα:

Κατασκευή: Ζωγραφίζω “Τη δική μου Άνοιξη”.

Περιγραφή:

Εκτυπώνουμε μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του παιδιού μας. Ζητήστε του να μιμηθεί ένα επάγγελμα ή μία δραστηριότητα και κάντε τη λήψη της φωτογραφίας. Εκτυπώνουμε τη φωτογραφία, την κόβουμε περιμετρικά και την κολλάμε σε ένα χαρτί ή χαρτόνι. Στη συνέχεια ζωγραφίζουμε με όποιο τρόπο θέλουμε και μπορούμε τη “δική μας άνοιξη”. Αν δεν υπάρχει εκτυπωτής στο σπίτι ζωγραφίστε με μαρκαδόρους ένα παιδί και συνεχίστε την κατασκευή με τον ίδιο τρόπο.

7η δραστηριότητα: Δημιουργίες με ζυμάρι

Υλικά που θα χρειαστούν: αλεύρι, νερό, αλάτι, κουζινικά (παιχνίδια)

Όλοι στο σπίτι μας έχουμε αλεύρι, νερό και αλάτι. Τι πιο ωραίο λοιπόν να φτιάξουμε το δικό μας ζυμάρι και να παίξουμε με τα παιδιά μας;

Μέσα σε ένα βαθύ μπολ βάζουμε αλεύρι νερό κα αλάτι και ξεκινάμε να το ζυμώνουμε μέχρι να φτιάξουμε μια όμορφη ζύμη. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πλάστη για το άνοιγμα της ζύμης, κάποιο πλαστικό μαχαίρι από τα κουζινικά (παιχνίδια) ή κάποιο μοτίφ από την κουζίνα που χρησιμοποιούμε για μπισκότα. Μετά μπορούμε να φτιάξουμε διάφορα σχέδια να τα ψήσουμε και να τα βάψουμε είτε με τέμπερες αν υπάρχουν ή με νερομπογιές. Μπορεί στο τέλος όλη η κουζίνα και το πάτωμα να θέλουν αρκετό καθάρισμα  αλλά αξίζει και αυτό να γίνει με τα παιδιά μας.

8η δραστηριότητα: Βραχιόλια και κολιέ φαγητών

Υλικά που θα χρειαστούν: μακαρόνια, δημητριακά, ένα μικρό σκοινάκι (κορδέλα, κλωστή κ.τ.λ.)

Ανοίγουμε το συρτάρι με τα μακαρόνια, δημητριακά και παίρνουμε ό,τι μπορεί να περάσει μέσα από ένα κορδόνι. Στη συνέχεια περνάμε τα μακαρόνια ή τα δημητριακά μέσα από το σκοινί και φτιάχνουμε βραχιόλια ή ένα μεγάλο κολιέ.

9η δραστηριότητα: Ο Αυτοκινητόδρομος

Υλικά που θα χρειαστούν: χαρτιά Α4, μαρκαδόροι

Σε ένα μέρος του σπιτιού όπου δεν περνάμε συχνά, κολλάμε στο πάτωμα πολλά χαρτιά Α4 ενωμένα μεταξύ τους. Πάνω σε αυτά ζωγραφίζουμε μια μεγάλη πόλη με δρόμους, σπίτια, πάρκα κτλ. Δεν ξεχνάμε να τοποθετήσουμε και κάποια βασικά σήματα του κώδικα οδικής κυκλοφορίας! Στη συνέχεια τοποθετούμε όλα τα αυτοκινητάκια μας πάνω στην πόλη και παίζουμε μαθαίνοντας τα σήματα οδικής κυκλοφορίας εξηγώντας τη σημασία τους για την κίνηση στους δρόμους.

10η δραστηριότητα: φτιάχνοντας μια διαδρομή

Υλικά που θα χρειαστούν: χαρτόνια  χρωματιστά ή χαρτιά Α4, ψαλίδι, κολλητική ταινία

Πάνω στα χρωματιστά χαρτόνια ή στα χαρτιά Α4 σχεδιάζουμε με το παιδί μας τις πατούσες μας και τις παλάμες μας. Στη συνέχεια κόβουμε το περίγραμμά τους και τα κολλάμε με χαρτοταινία στο πάτωμα. Φτιάχνουμε μια διαδρομή τοποθετώντας ανά ζευγάρι  «χεράκια» ή «πατουσάκια» στη σειρά, τοποθετώντας τα να κοιτάνε προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Έπειτα το παιδί μας ή και εμείς πρέπει να διασχίσουμε τη διαδρομή που δημιουργήσαμε ακολουθώντας την ανάλογα με το τι μας δείχνει.

Παραλλαγή αυτής της δραστηριότητας:

Σχεδιάζουμε στο πάτωμα με μια χαρτοτανία διάφορες διαδρομές ζιγκ ζαγκ, κυκλικές ή σε ό,τι άλλο σχήμα θέλουμε. Με το παιδί μας ακολουθούμε τη διαδρομή που σχεδιάσαμε, τοποθετώντας το ένα πόδι μπροστά από το άλλο.

Εξελίσσοντας τις δυο παραπάνω δράσεις μπορείτε να τις παίξετε θέτοντας κάποιο χρονικό όριο (πχ να διασχίσουμε τη διαδρομή μετρώντας μέχρι το 10) ή να κάνετε αγώνα μετρώντας με ένα χρονόμετρο τη διάρκεια που θα κάνει το κάθε μέλος της οικογένειας για να τη διασχίσει. Επιπρόσθετα, στο τέλος της διαδρομής μπορείτε να τοποθετήσετε κάποια αντικείμενα (π.χ. αρκουδάκια, ή οποιαδήποτε παιχνίδια του παιδιού) και να κάνετε αγώνες μεταφέροντας τα από το τέλος στην αρχή, τηρώντας πάλι τα χρονικά όρια.

11η δραστηριότητα:  Περνώ τα καλαμάκια στο ρολό

Υλικά που θα χρειαστούν: ρολά από το χαρτί υγείας ή κουζίνας, καλαμάκια.

Μόλις τελειώσει το χαρτί, παίρνουμε το ρολό και χρησιμοποιώντας το ψαλίδι, κάνουμε πάνω του πολλές τρύπες ακανόνιστα σε οποιοδήποτε σημείο πάνω του. Στη συνέχεια δίνουμε καλαμάκια στο παιδί μας και το καλούμε να προσπαθήσει να τα περάσει μέσα από τις τρύπες που σχηματίσαμε.

12η δραστηριότητα: Αδειάζω μέσα στο βάζο

Υλικά που θα χρειαστούν: ρύζι, τρούφα, φακές, δημητρικά μικρά, χωνί , βάζο

Γεμίζουμε ένα μεγάλο ταψί με ένα από τα προαναφερθέντα υλικά (ρύζι, τρούφα κτλ). Σε μια άκρη του ταψιού αφήνουμε το βάζο με το χωνί τοποθετημένο στο πάνω μέρους του. Καλούμε το παιδί με μια μικρή κουτάλα να αδειάσει όλο το υλικό που έχουμε αδειάσει στο ταψί, μέσα στο βάζο.

13η δραστηριότητα: Φτιάχνω το δικό μου παζλ

Υλικά που θα χρειαστούν: χαρτόνια ή χαρτί από κούτα ή χαρτί Α4 (προτιμήστε όσο το δυνατόν σκληρότερο χαρτόνι), μαρκαδόροι, ψαλίδι

Φτιάχνουμε μια ζωγραφιά σε ένα χαρτόνι στη συνέχεια την κόβουμε σε διάφορα σχήματα. Αφού τα κόψουμε, ανακατεύουμε τα κομμάτια και καλούμε το παιδί να σχηματίσει ξανά την αρχική εικόνα.

14η δραστηριότητα: Βρίσκω το ζευγάρι

Υλικά που θα χρειαστούν: κάλτσες

Όταν μαζεύουμε τα στεγνά ρούχα από την απλώστρα, υπάρχουν πολλές κάλτσες  «μόνες» και οι οποίες ψάχνουν να βρουν το  «ζευγάρι» τους. Δίνουμε στα παιδιά τις κάλτσες και τους καλούμε να βρουν τα χαμένα ζευγαράκια των καλτσών για να κάνουνε μαζί παρέα. Είναι μια διαδικασία εύκολη για τα παιδιά, με την οποία ταυτόχρονα καλούνται να βοηθήσουν στις δουλειές του σπιτιού.