Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Δεκέμβριος 2020). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.
1η Δραστηριότητα: Παιχνίδι αφής.
Θα χρειαστούμε: μαντίλι και διάφορα υλικά που έχετε σπίτι
Αρχικά δένουμε τα μάτια του παιδιού με το μαντίλι και μετά τοποθετούμε τα διάφορα υλικά π.χ. νερό, άμμος, βαμβάκι, χαρτί, ύφασμα, μαλλί κ.α. Στην συνέχεια αφήνουμε το παιδί να τα πιάσει και να τα επεξεργαστεί. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να μαντέψει όσο τα υλικά που περιεργάζεται με κλειστά μάτια. Με αυτό τον τρόπο το παιδί αρχίζει να κατανοεί τη μορφή και τις διαφορετικές υφές των υλικών.
2η Δραστηριότητα: Μάντεψε τι.
Θα χρειαστούμε: ένα μολύβι και μικρά χαρτάκια post-it.
Ζωγραφίζουμε σε κάθε χαρτάκι ένα ζώο ή ένα αντικείμενο. Οι παίκτες παίρνουν από μια κάρτα χωρίς να τη δουν, και την τοποθετούν στο μέτωπο τους, έτσι ώστε η εικόνα να φαίνεται καθαρά στους άλλους. Ο παίκτης που έχει το post-it στο μέτωπο αρχίζει να κάνει ερωτήσεις στους άλλους έτσι ώστε να καταλάβει ποιο ζώο ή αντικείμενο είναι. Οι υπόλοιποι παίκτες του απαντούν μόνο με ΝΑΙ ή ΟΧΙ. Αν μαντέψει σωστά, τότε κερδίζει την κάρτα, αν όχι τότε την τοποθετεί πίσω και παίρνει άλλη. Καλή διασκέδαση!
3η Δραστηριότητα: Χειροποίητη πλαστελίνη.
Θα χρειαστούμε: 2 φλιτζάνια αλεύρι (για όλες τις χρήσεις), 2 κούπες νερό, 1 φλιτζάνι αλάτι, 2 κουταλιές της σούπας λάδι, 1 κουταλιά της σούπας ξινό. ( θα το βρείτε στα σούπερ μάρκετ), Χρώματα ζαχαροπλαστικής της επιλογής σας.
Ένα από τα αγαπημένα παιχνίδια των παιδιών, που μέσα από αυτό αναπτύσσουν δεξιότητες όπως την λεπτή κινητικότητα, την δημιουργικότητα, την φαντασία κ.α. είναι η πλαστελίνη. Η παρασκευή της στο σπίτι είναι μια αρκετά απλή διαδικασία!
Σε μια κατσαρόλα ανακατεύετε το αλεύρι, το λάδι το αλάτι, το ξινό και το νερό. Ρίχνετε σταδιακά το νερό. Χρησιμοποιήστε μια ξύλινη κουτάλα για το ανακάτεμα. Ανακατεύετε μέχρι η ζύμη σας να γίνει πολύ σκληρή. Γυρίστε το υλικό σας σε ένα πιάτο, αφήστε το να κρυώσει λίγο και στη συνέχεια ζυμώστε καλά για να στρώσει ομοιόμορφα. Το χωρίζετε μετά σε 4 τεμάχια. Σε κάθε ένα από τα 4 τεμάχια ζυμαριού πατάτε με τον αντίχειρά σας το πάνω μέρος για να κάνετε ένα βαθούλωμα. Σε κάθε βαθούλωμα ρίχνετε λίγες σταγόνες χρώματος και το ξαναζυμώνετε λίγο ώστε να απλωθεί. Την ένταση του χρώματος τη ρυθμίζετε εσείς.
4η Δραστηριότητα: Μπαλονοκουρτίνα.
Θα χρειαστούμε: μπαλόνια, κορδέλες, σχοινί ή λωρίδες από χαρτόνι γκοφρέ και χαρτοταινία.
Αρχικά φουσκώνουμε μερικά μπαλόνια και στη συνέχεια δένουμε το κάθε ένα ξεχωριστά με μια κορδέλα. Σε μια πόρτα δωματίου, ξεκινάμε να κολλάμε τις κορδέλες στο πάνω μέρος με χαρτοταινία, με τέτοιο τρόπο ώστε τα μπαλόνια να κρέμονται προς τα κάτω. Μία ωραία διακοσμητική πρόταση για το σπίτι ή ακόμα και ένα κινητικό παιχνίδι. Προτείνουμε στο παιδί να περάσει μέσα από τη μπαλονοκουρτίνα χωρίς να ακουμπήσει τα μπαλόνια!
5η Δραστηριότητα: Σφραγίδες.
Θα χρειαστούμε: τέμπερα, χάρτινα ποτήρια και χαρτί Α4 ή χαρτόνι.
Αφού τοποθετήσουμε τα αγαπημένα μας χρώματα από τέμπερες σε μια μεγάλη επιφάνεια, παίρνουμε το ποτήρι και βουτάμε το στόμιο στο χρώμα. Στη συνέχεια αρχίζουμε να κάνουμε τυπώματα στο χαρτί μας. Αποτυπώνουμε όσα τυπώματα επιθυμούμε για να δημιουργήσουμε ένα όμορφο σχέδιο.
6η Δραστηριότητα: Πλέξιμο.
Θα χρειαστούμε: κορδέλες, χαρτί Α4, διακορευτή ή ψαλίδι.
Αρχικά φροντίζουμε να έχουμε κάνει τρύπες με διακορευτή ή ψαλίδι στο χαρτί και περνάμε πρώτα από μια τρύπα την κορδέλα κάνοντας κόμπο για να μείνει σταθερή. Δίνουμε το χαρτί στο παιδί και του εξηγούμε να βάλει και να βγάλει την κορδέλα μέσα από τις τρύπες. Με τη φαντασία μας μπορούμε να κάνουμε και σχήμα με τις τρύπες και να εμφανιστεί ένα ωραίο κέντημα!
7η Δραστηριότητα: Διαδρομές με μπαλάκια.
Θα χρειαστούμε: αρκετά ρολά από χαρτί υγείας, χαρτοταινία, μπογιές και μπαλίτσες που να χωράνε μέσα από τα ρολά.
Αρχικά ζωγραφίζουμε τα ρολά ώστε να ‘ναι χρωματιστά! Έπειτα τα κολλάμε με χαρτοταινία πάνω σε μια πόρτα το ένα δίπλα στον άλλο από ψηλά προς χαμηλά (να φτάνει το παιδί)και σχηματίζοντας μια λοξή διαδρομή σαν τούνελ. Στο τέλος μπορούμε να βάλουμε ένα κουτί ώστε τα μπαλάκια να πέφτουν μέσα. Το παιχνίδι ξεκινά! Όσο πιο πολλά μπαλάκια τόσο πιο διασκεδαστικό το παιχνίδι μας. Παιχνίδι εγρήγορσης, παρατηρητικότητας, συντονισμού.
8η Δραστηριότητα: Παιχνίδια αρίθμησης και κατηγοριοποίησης με τουβλάκια.
Θα χρειαστούμε: τουβλάκια κατά προτίμηση ίδιου μεγέθους αλλά διαφόρων χρωμάτων και χαρτονάκια που θα γράψουμε επάνω αριθμούς (1,2,3 έως το 10)
Το παιχνίδι ξεκινά αναποδογυρίζοντας όλες τις κάρτες ανάποδα. Ζητάμε από το παιδί να γυρίσει μία κάρτα και βλέπουμε ποιος αριθμός τυχαίνει. Αν τύχει για παράδειγμα ο αριθμός 5, καλούμε το παιδί να πάρει τόσα τουβλάκια όσα και ο αριθμός στην κάρτα και στη συνέχεια τα τοποθετεί μπροστά στο καρτελάκι που άνοιξε. Ανοίγουμε τις επόμενες κάρτες και συνεχίζουμε με τον ίδιο τρόπο.
Στη συνέχεια μπορείτε να καλέσετε το παιδί να περιοριστεί και στα χρώματα, φτιάχνοντας για παράδειγμα πύργους με συγκεκριμένο αριθμό από τουβλάκια και συγκεκριμένου χρώματος.
9η Δραστηριότητα: Τσουβαλοδρομίες!
Θα χρειαστούμε: μεγάλες σακούλες (τύπου jamboσακουλα) τόσες όσοι οι παίκτες
Ορίζουμε ένα σημείο έναρξης κι ένα σημείο τερματισμού. Μπαίνουμε στην σακούλα και είμαστε έτοιμοι για το αγώνα! Πρέπει πηδώντας και κρατώντας την σακούλα να φτάσουμε από το σημείο έναρξης στο σημείο λήξης. Όποιος φτάσει πρώτος κερδίζει! Ένα παιχνίδι ψυχοκινητικό, αστείο και πολύ διασκεδαστικό.
10η Δραστηριότητα: Αναποδογυρίσματα.
Θα χρειαστούμε: λεκάνη ή τάπερ, καπάκια, καλαμάκια ή κουτάλια.
Σε μια λεκάνη ή μεγάλο τάπερ βάζουμε αρκετό νερό. Μέσα ρίχνουμε καπάκια από πλαστικά μπουκάλια( αν έχουμε και χρωματιστά ακόμα καλύτερα). Παίρνουμε δύο σουβλακόξυλα ή δύο κουτάλια και μόλις ξεκινήσει ο χρόνος αρχίζουμε να τα αναποδογυρίζουμε! Έχουμε στο νου μας πως στην αρχή πρέπει όλα να έχουν την ίδια φορά προς τα πάνω. Όποιος κάνει τον πιο γρήγορο χρόνο είναι και ο νικητής.
11η Δραστηριότητα: Ζωγραφική πάνω σε πάγο.
Θα χρειαστούμε: νερομπογιές-τέμπερες ,ένα πινέλο και πάγο.
Μέσα σε ένα μακρόστενο τάπερ, για να έχουμε μεγάλη επιφάνεια, βάζουμε νερό και το τοποθετούμε στην κατάψυξη. Μόλις γίνει πάγος το αφαιρούμε απ’ το τάπερ και το τοποθετούμε μέσα σε ένα βαθύ πιάτο. Εναλλακτικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε παγάκια. Παίρνουμε το πινέλο με χρώμα και ξεκινάμε να ζωγραφίζουμε πάνω στην επιφάνεια του πάγου δημιουργώντας τα πιο τέλεια χρώματα!
12η Δραστηριότητα: Μάντεψε που.
Θα χρειαστούμε: ποτηράκια, μπια μπαλίτσα ή ένα μικρό αντικείμενο.
Σε ένα τραπέζι βάζουμε ανάποδα όσα πλαστικά ποτήρια θέλουμε. Σε ένα από αυτά κρύβουμε ένα αντικείμενο πχ. μία μπαλίτσα. Κάνουμε 10 μαντεψιές ο καθένας και αυτός που θα βρει τις περισσότερες φορές την μπαλίτσα είναι ο νικητής! Εναλλακτικά αντί για ποτηράκια μπορούμε να βάλουμε διάφορα κουτάκια (όχι διαφανή).
Καλή μας Χρονιά!