Δραστηριότητες

Παίζω Και Μαθαίνω Μαζί Με Τα Παιδιά (25/4)

Πηγή φωτογραφίας: New York Times

Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Απρίλιος 2020). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.

1η δραστηριότητα: Αργαλειός

Θα χρειαστείτε: 2 χαρτόνια διαφορετικού χρώματος, κοπίδι, ψαλίδι

Για αυτή τη δραστηριότητα θα χρειαστούμε δύο χαρτόνια διαφορετικού χρώματος. Κόβουμε το ένα χαρτόνι κάθετα από τη μία άκρη έως την άλλη σε πολλές λωρίδες χρησιμοποιώντας το ψαλίδι (φροντίζουμε όσο το δυνατόν να έχουν ίδιο μέγεθος, κυρίως όσον αφορά το πάχος). Στη συνέχεια, οι γονείς, χρησιμοποιώντας το κοπίδι, αφήνουν ένα μικρό πλαίσιο στο δεύτερο χαρτόνι και κάνουν οριζόντιες τομές. Προσοχή! Αυτό το δεύτερο χαρτόνι θα είναι ο αργαλειός πάνω στον οποίο θα περάσουν οι λωρίδες που κόψαμε στην αρχή. Δεν πρέπει επομένως να το κόψουμε από την μία άκρη έως την άλλη αλλά πρέπει να κάνουμε οριζόντιες τομές, αφήνοντας περιμετρικά του χαρτονιού το πλαίσιο.

Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία του κοψίματος είμαστε έτοιμοι να παίξουμε με τον αργαλειό μας. Τις κομμένες λωρίδες τις περνάμε ανάμεσα από τις τομές που κάναμε στο χαρτόνι-πλαίσιο, πλέκοντας τες κάθε φορά (μία φορά από πάνω και μία φορά από κάτω) στις τομές που κάναμε. Μπορείτε φυσικά να μιλήσετε στα παιδιά σας για την τέχνη του αργαλειού και τον τρόπο χρήσης του στα παλιά χρόνια.

2η δραστηριότητα: Μαξιλαροπόλεμος

Θα χρειαστείτε: μαξιλάρια

Ένα αγαπημένο και εκτονωτικό παιχνίδι που αρέσει σε όλα τα παιδιά (μικρά και μεγάλα) είναι ο μαξιλαροπόλεμος. Οι γονείς θα μας πουν με ποια μαξιλάρια μπορούμε να το παίξουμε. Απομακρύνουμε από το χώρο οτιδήποτε είναι επικίνδυνο να σπάσει ή να μας χτυπήσει και το παιχνίδι ξεκινάει!

3η δραστηριότητα: Τι γεύση έχει;

Θα χρειαστείτε: Φαγώσιμα, πιατέλα, μαντήλι για κλείσιμο ματιών

Επιλέγουμε φαγώσιμα υλικά από τα ντουλάπια και το ψυγείο μας. Σε μια πιατέλα οι γονείς τοποθετούν μικρές μπουκίτσες από το κάθε φαγώσιμο που επιλέξαμε. Το παιδί με κλειστά τα μάτια καλείται να αναγνωρίσει τις γεύσεις των τροφίμων που έχουν τοποθετηθεί στο δίσκο. Έπειτα οι γονείς κλείνουν τα μάτια τους και το παιδί τους βοηθάει να αναγνωρίσουν τις τροφές. Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να γίνει με κατηγορίες φαγητών όπως για παράδειγμα μόνο με φρούτα ή λαχανικά, μόνο αλμυρά ή μόνο γλυκά κτλ. Είναι, επίσης, μια καλή ευκαιρία τα παιδιά να δοκιμάσουν γεύσεις που στην καθημερινότητα τους τις αποφεύγουν.

4η δραστηριότητα: Ταξιδεύουμε με μεταφορικά μέσα 

Θα χρειαστείτε: σεντόνια, μαξιλάρια, καρέκλες

Με τη φαντασία μας θα κάνουμε ένα μεγάλο ταξίδι χρησιμοποιώντας πολλά μεταφορικά όπως το τρένο, το αερόστατο, το καράβι και ό,τι άλλο μπορούμε να φανταστούμε. Το κάθε μεταφορικό μέσο μπορεί να στηθεί και σε ένα διαφορετικό χώρο του σπιτιού.

Αερόστατο: για να φτιάξουμε το αερόστατό μας, χρειαζόμαστε ένα μεγάλο σεντόνι και μαξιλάρες. Το σεντόνι το στηρίζουμε από διάφορα καρφιά που υπάρχουν στο δωμάτιο από τα κάδρα που έχουμε είτε από ψηλά έπιπλα. Έπειτα τοποθετούμε τις μαξιλάρες κυκλικά κάτω από το σεντόνι. Δεν ξεχνάμε να πάρουμε μαζί μας ένα μεγάλο κιάλι (αν δεν έχουμε το φτιάχνουμε με ένα χαρτί) για να «βλέπουμε μακριά» και φυσικά το κολατσιό μας. 

Τρένο: τοποθετούμε τις καρέκλες του σπιτιού μας σε μια σειρά από δυάδες, έχουμε μαζί μας τη βαλίτσα μας, ένα βιβλίο ή ένα μπλοκ ζωγραφικής. Προσοχή πρέπει να έχουμε και το εισιτήριο μαζί μας γιατί θα μπει ελεγκτής για να μας ελέγξει! Αργότερα με ένα δίσκο θα περάσει και ο σερβιτόρος για να μας δώσει το κολατσιό μας.

Καράβι: Ενώστε δύο καρέκλες (πλάτη με πλάτη) και πάνω τους τοποθετείστε ένα άσπρο σεντόνι για να δημιουργήσετε ένα κατάρτι. Γύρω γύρω τοποθετούμε μαξιλάρια ή καρεκλάκια οριοθετώντας το καράβι. Ο καπετάνιος είναι ψηλά στο κατάρτι και ενημερώνει τους επιβάτες για το τι συμβαίνει στο ταξίδι τους. Μπορεί ξαφνικά να συναντήσουμε κακοκαιρία ή ότι άλλο φανταστούμε. 

Μπορούμε όλες τις ιστορίες μας να τις επενδύσουμε με μουσική. 

5η δραστηριότητα: Δόνα- Δόνα τερηδόνα φύγε τώρα μακριά

Θα χρειαστείτε:2 Κόλλες Α4, μαυρομάτικα φασόλια, λευκά φασόλια, κόλλα, μαρκαδόρους

Οι γονείς σε δύο χαρτιά ζωγραφίζουν από ένα πρόσωπο παιδιού με ανοιχτό το στόμα. Για να σχηματίσουν τα δόντια το τοποθετούν στο ένα παιδί φασόλια μαυρομάτικα και στο άλλο κανονικά λευκά φασόλια (τη ζωγραφιά δεν τη δείχνουμε ακόμη στα παιδιά! Θα την αποκαλύψουμε στη συνέχεια).

Έπειτα ακούμε το παραμύθι «Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας» (αν υπάρχει το βιβλίο στη βιβλιοθήκη του σπιτιού σας διαβάστε την ιστορία από εκεί, αλλιώς ακολουθείστε το σύνδεσμο στο τέλος της παραγράφου). Με το τέλος του παραμυθιού συζητήστε με τα παιδιά τη σημασία του πλυσίματος των δοντιών. Εμφανίστε τη ζωγραφιά που φτιάξατε με τα μαυρομάτικα φασόλια και ρωτήστε τα παιδιά τι μπορεί να έχουν πάθει τα δόντια σε αυτό το παιδί. Μπορείτε να πάρετε μια οδοντόβουρτσα και να προσπαθήσετε να τα πλύνετε. Μετά από αρκετές προσπάθειες του παιδιού, αν είναι δυνατόν χωρίς να το αντιληφθεί, εμφανίστε τη δεύτερη ζωγραφιά με τα κανονικά φασόλια. Συζητείστε γιατί τα δόντια έγιναν λευκά!

Βρείτε το παραμύθι εδώ: https://tinyurl.com/yx4rqmpl

6η δραστηριότητα: Χορεύουμε;

Θα χρειαστείτε: μουσικά κομμάτια, καρτέλες βαθμολογίας (προαιρετικά)

Διαλέγουμε πολλά μουσικά κομμάτια από διαφορετικά είδη μουσικής όπως ροκ, παραδοσιακή μουσική, βαλς, ταγκό, ντίσκο, χιπ χοπ, ποπ κτλ. Στην τύχη διαλέγουμε ένα από τα κομμάτια και κάθε φορά ένα μέλος της οικογένειας χορεύει ακούγοντας το κομμάτι. Τα υπόλοιπα μέλη γίνονται κριτική επιτροπή και βαθμολογούν τους χορευτές. Μπορείτε να βάλετε βαθμολογίες με αριθμούς ή να βρείτε εικόνες στο διαδίκτυο (like, φατσούλες, καρδούλα) και να τις εκτυπώσετε για να τις χρησιμοποιήσετε ως καρτέλες βαθμολογίας.

7η δραστηριότητα: Παραδοσιακό παιχνίδι 

Θα χρειαστείτε: πλαστικό ποτήρι/ μπουκάλι, κλωστή, μπαλάκι 

Στη βάση του ποτηριού ή στο κέντρο από το καπάκι κάνουμε μια μικρή τρύπα και δένουμε ένα σχοινάκι ή κλωστή. Στην άλλη μεριά από την κλωστή δένουμε ένα μικρό μπαλάκι. Φροντίζουμε ώστε η κλωστή να είναι αρκετά μεγάλη έτσι ώστε στη συνέχεια η μπάλα να μπορεί να μπει  μέσα στο ποτήρι ή το μπουκάλι μας. Το παιχνίδι είναι έτοιμο! Προσπαθούμε να βάλουμε τη μπάλα μέσα στο ποτήρι!

8η δραστηριότητα: Κυνήγι θησαυρού

Θα χρειαστείτε: χαρτάκια, μαρκαδόρους/μολύβι, αντικείμενο θησαυρού

Σχεδιάζουμε ένα κυνήγι θησαυρού το οποίο θα στηρίζεται σε μια αλληλουχία γρίφων και στοιχείων τα οποία θα οδηγούν στον τελικό θησαυρό. Επιλέγουμε, ένα παιχνίδι ή αντικείμενο ως θησαυρό και τον κρύβουμε. Σε μικρά χαρτάκια γράφουμε μια σειρά από γρίφους και στη συνέχεια κρύβουμε τα χαρτάκια σε έπιπλα ή χώρους του σπιτιού που είναι εύκολα προσβάσιμοι στα παιδιά.

Μπορούμε για παράδειγμα να γράφουμε στα χαρτάκια λέξεις, ή ερωτήματα που να είναι ευανάγνωστα και να οδηγούν το παιδί στο επόμενο στοιχείο. Στόχος μας φυσικά είναι να φτάσουμε στον τελικό μας θησαυρό.

9η δραστηριότητα: Με ένα φύσημα το γάντι παίρνει ζωή

Θα χρειαστείτε: Γάντι μίας χρήσεως, χάρτινο ποτήρι μίας χρήσεως, καλαμάκι, ψαλίδι

Προαιρετικά: Μαρκαδόρους αν θέλετε να σχεδιάσετε πάνω στο ποτήρι ή στο γάντι

Για να φτιάξετε αυτό το γάντι που φουσκώνει και παίρνει ζωή θα χρειαστεί αρχικά να κάνετε μία μικρή τρύπα στον πάτο του ποτηριού ώστε να μπορεί να μπει το καλαμάκι. Ακολούθως, στο πάνω μέρος του ποτηριού εφαρμόζουμε το γάντι τυλίγοντάς το έτσι ώστε να μην μπορεί να διαφύγει ο αέρας από το στόμιο. Έπειτα, χρησιμοποιώντας το ψαλίδι, κάντε μερικές μικρές τρύπες στα δάχτυλα του γαντιού. Μόλις φυσήξετε από το καλαμάκι θα δείτε αμέσως πως το γάντι μπορεί και χορεύει!

10η δραστηριότητα:  Ψάχνοντας τον παπαγάλο Τσίλι…

Έχουμε νέα από τον Τσίλι! Μάθαμε από έγκυρες πληροφορίες πως ο παπαγάλος της κυρίας Σπυριδούλας ανήκει στο είδος Κοκατίλ. Μιλήστε στα παιδιά για την εξέλιξη αυτή και εξηγήστε τους πως γνωρίζοντας αυτή την πληροφορία μπορούμε να βρούμε στοιχεία στο διαδίκτυο που θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε πού μπορεί να πήγε ο παπαγάλος μας.

Καλέστε τα παιδιά να καθίσετε μαζί στον υπολογιστή ή το τάμπλετ σας. Μπείτε στο google και εξηγήστε τους πως λειτουργεί αυτή η σελίδα, ότι μπορείτε να γράψετε κάποιες λέξεις και να σας βρει δηλαδή πληροφορίες για αυτό που ζητάτε. Έπειτα γράψτε στη μηχανή αναζήτησης λέξεις-κλειδιά που σχετίζονται με τους παπαγάλους Κοκατίλ και βρείτε πληροφορίες για τον τρόπο ζωής τους, τον τόπο προέλευσής τους, την αγαπημένη τους τροφή, τις αγαπημένες τους συνήθειες κτλ.

Στόχος της δραστηριότητας είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον τρόπο λειτουργίας και της χρησιμότητας των ηλεκτρονικών συσκευών και της μηχανής αναζήτησης.

Τις πληροφορίες που συλλέξατε μπορείτε μα τις γράψετε με το παιδί σας σε ένα κομμάτι χαρτί και να τις εντάξετε στην εφημερίδα που είχατε κάνει για τον Τσίλι μία από τις προηγούμενες εβδομάδες. Μπορείτε επίσης να κάνετε μια ζωγραφιά όπου θα αποτυπώσετε πάνω τις δραστηριότητες των παπαγάλων Κοκατίλ. Τέλος, μπορείτε να ηχογραφήσετε αυτά που μάθατε και να τα στείλετε στο mail του σχολείου για να τα ακούσουμε και για να ακουστούν και στην επόμενη Περισπωμένη

11η δραστηριότητα: Μοτίβα 

Θα χρειαστείτε: τουβλάκια, χρωματιστούς μαρκαδόρους, χαρτί Α4 

Οι γονείς ζωγραφίζουν σε ένα φύλλο Α4 μια σειρά από μοτίβα (κύκλους, γραμμές, ζιγκ ζαγκ, τρίγωνα κτλ) με τους μαρκαδόρους. Χρησιμοποιούμε χρώματα που υπάρχουν και στα τουβλάκια μας. Καλούμε τα παιδιά στη συνέχεια να φτιάξουν αυτά τα μοτίβα χρησιμοποιώντας τα τουβλάκια και χρησιμοποιώντας επίσης ίδια χρώματα με αυτά που χρησιμοποιήσατε για να τα ζωγραφίσετε.

12η δραστηριότητα: Λαβύρινθος 

Θα χρειαστείτε: Ένα χάρτινο κουτί, μία μπάλα, ψαλίδι

Αρχικά βρείτε ένα χάρτινο κουτί που δεν σας χρειάζεστε. Καλό θα είναι να έχει μεγάλη σχετικά επιφάνεια, για να έχει και το παιχνίδι μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Έπειτα επιλέξτε μία μπάλα που να είναι σε μέγεθος περίπου όσο η παλάμη σας. Δημιουργείστε έπειτα μία τρύπα στο κουτί σας ίσα με την μπάλα. Τοποθετήστε την μπάλα μέσα προσπαθήστε να βάλετε την μπάλα στην τρύπα. Εναλλακτικά μπορείτε να παίξετε και το παιχνίδι σε ζευγάρια, δουλεύοντας σε συνεργασία. 

13η δραστηριότητα: Μιμούμαι τα ζώα

Θα χρειαστείτε: ήχους ζώων (πχ από βίντεο στο youtube), ρούχα.

Βρείτε ήχους ζώων στο διαδίκτυο και μιμηθείτε τις φωνές τους. Μπορείτε να μιμηθείτε επίσης και χαρακτηριστικές κινήσεις του κάθε ζώου. 

Με αφορμή τις φωνές των ζώων μπορείτε να τραγουδήσετε το τραγούδι «Όταν θα πάω κυρά μου στο παζάρι». Μπορείτε, τέλος, χρησιμοποιώντας ρούχα να μεταμφιεστείτε σε ζώα που επιθυμείτε και να δραματοποιήσετε μια σχετική ιστορία.

14η δραστηριότητα: Ουρανός με αστέρια 

Θα χρειαστείτε: λαμπάκια χριστουγεννιάτικου δέντρου, χαρτόκουτα/ πλεκτή κουβέρτα

Κατεβάστε από το πατάρι τα λαμπάκια από το χριστουγεννιάτικο δένδρο. Σε μια χαρτόκουτα ανοίξτε πολλές τρυπούλες και τοποθετείστε μέσα τα λαμπάκια. Μπορείτε προαιρετικά να ζωγραφίσετε μαζί με τα παιδιά την κούτα. Αν δεν υπάρχει χαρτόκουτα, μπορείτε να τοποθετήσετε τα λαμπάκια μέσα σε μια πλεκτή κουβέρτα που να έχει αρκετές τρυπούλες έτσι ώστε το φως να μπορεί να βγει μέσα από αυτές. Τοποθετήστε την κατασκευή μέσα σε ένα σκοτεινό δωμάτιο και δημιουργήστε έναν ουρανό με αστέρια. Μπορείτε το βράδυ να διαβάζετε τα παραμύθια σας υπό το φως των δικών σας αστεριών.

15η δραστηριότητα: Ενώνω τα ζευγάρια

Θα χρειαστείτε: κόλλες Α4/χαρτόνι, μαρκαδόρους, ψαλίδι.

Σ’ ένα χαρτόνι ή σε χαρτιά Α4 ζωγραφίζουμε πολλές καρδιές σε σχετικά μεγάλο μέγεθος. Στη μέση της κάθε καρδιά σχηματίζουμε κάθετες γραμμές με διαφορετικά μοτίβα (ίσιες, καμπύλες, ζιγκ ζαγκ κτλ). Έπειτα κόβουμε την κάθε καρδιά περιμετρικά και στη συνέχεια τις κόβουμε στη μέση στο μοτίβο στο οποίο σχεδιάσαμε. Τέλος, ανακατεύουμε τις καρδιές και καλούμε τα παιδιά να βρουν τα ζευγάρια και να τα ενώσουν.