Δραστηριότητες

Παίζω Και Μαθαίνω Μαζί Με Τα Παιδιά (19/3/21)

Πηγή φωτογραφίας: New York Times

Η ομάδα του Σπιτόδενδρου σας παρουσιάζει μια σειρά από δραστηριότητες τις οποίες μπορείτε να υλοποιήσετε πολύ εύκολα στο σπίτι σας για να απασχολήσετε τα παιδιά τις ημέρες που μένουν στο σπίτι, διατηρώντας παράλληλα την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για απλές δράσεις, προσαρμοσμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες για παιδιά ηλικίας 2,5 ετών και πάνω. Κάποιες από τις δραστηριότητες που αναγράφονται παρακάτω συνδέονται με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου μας, ή αφορούν την τρέχουσα περίοδο κατά την οποία δημοσιεύθηκε το παρόν κείμενο (Μάρτιος 2021). Ωστόσο, με μικρές παραλλαγές, όλες οι δράσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να γίνουν η αφορμή γονείς και παιδιά να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.

1η Δραστηριότητα: Τα βαζάκια γίνονται παιχνίδι.

Είναι ένα πολύ απλό παιχνίδι που μπορεί όμως να απασχολήσει το παιδί για ώρα. Τοποθετήστε τα βαζάκια που έχετε κρατήσει για την ανακύκλωση σε ένα δίσκο μαζί με τα καπάκια τους (που θα έχετε συγκεντρωμένα σε ένα μπολ) και ζητήστε απ’ το παιδί να τα ταιριάξει. Είναι ιδανικό για παιδιά άνω του 1 έτους, καθώς στην ηλικία αυτή ξεκινούν να εξερευνούν τον κόσμο γύρω τους και να ελέγχουν περισσότερο τις κινήσεις τους.

2η Δραστηριότητα: Μουσικοκινητικό παιχνίδι με χαρτοπετσέτες.

Χορεύουμε- κινούμαστε στο χώρο τοποθετώντας τη χαρτοπετσέτα σε διαφορετικά μέρη του σώματος προσέχοντας να μην πέσει:

-πάνω στο κεφάλι μας (κρατώντας ίσια στάση),

-στο αυτί (γέρνοντας το κεφάλι στο πλάι),

-στην κοιλιά (γέρνοντας πίσω το σώμα),

-στο σβέρκο (σκύβοντας μπροστά),

-στον αγκώνα (έχοντας το χέρι λυγισμένο),

-στην παλάμη (έχοντας το χέρι τεντωμένο),

-στη μασχάλη (κρατώντας το ένα χέρι κολλημένο στο σώμα),

-στο γόνατο (κάνοντας κουτσό),

-στον αστράγαλο (γυρίζοντας το πόδι στο πλάι) κ.α.

3η Δραστηριότητα: Ο λαβύρινθος της μπάλας.

Με μια μπάλα και μια χαρτοταινία μπορούμε να φτιάξουμε έναν τέλειο λαβύρινθο αδρής κινητικότητας για παιδιά. Αν δεν έχετε χαρτοταινία κάντε το με αντικείμενα. Tο παιδί θα πρέπει να περάσει από ανάμεσα έχοντας τη μπάλα στα πόδια και χωρίς η μπάλα να χτυπήσει δεξιά ή αριστερά στα αντικείμενα!

4η Δραστηριότητα: Παραμύθια με άλλη πλοκή και τέλος.

Ξεκινάμε να διηγούμαστε ένα παραμύθι. π.χ. η πεντάμορφη και το τέρας. Κατά την διάρκεια του παραμυθιού αλλάζουμε την πλοκή. π.χ.  όταν η πεντάμορφη συναντάει το τέρας, ρωτάμε το παιδί αν η πεντάμορφη νιώθει φόβο ή κάποιο άλλο συναίσθημα. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να αλλάξουμε την πλοκή του παραμυθιού αλλά και να βάλουμε το παιδί στη διαδικασία να σκεφτεί τι θα ήθελε να αλλάξει στο παραμύθι.

5η Δραστηριότητα: Διαστημικά Ταξίδια

Παίρνουμε ο καθένας από μια καρέκλα και τις τοποθετούμε τη μια πίσω από την άλλη, καθόμαστε και το ταξίδι στο διάστημα ξεκινάει! Η πρώτη στάση μας μπορεί να είναι στον πλανήτη που χοροπηδούν. Μόλις το διαστημόπλοιο σταματήσει χοροπηδάμε παντού. Μπαίνουμε ξανά στο διαστημόπλοιο και η επόμενη στάση μπορεί να είναι ο πλανήτης του χορού. Στη συνέχεια ο πλανήτης του γέλιου και ούτω καθ’ εξής…

6η Δραστηριότητα: Αναδρομή στο παρελθόν

Ανοίγουμε άλμπουμ με φωτογραφίες από σημαντικές στιγμές της ζωής μας, τις περιγράφουμε, τις βάζουμε σε χρονική σειρά. Επιπλέον,  προσπαθούμε να θυμηθούμε διάφορες αστείες στιγμές που απεικονίζουν κάποιες φωτογραφίες μας και να τις αναδιηγηθούμε.

7η Δραστηριότητα: Εξερευνητές

Γινόμαστε μικροί εξερευνητές και ψάχνουμε μέσα στο σπίτι να βρούμε 3 αντικείμενα που ανταποκρίνονται σε ένα κριτήριο (π.χ. βρες 3 κόκκινα αντικείμενα, βρες 3 τρίγωνα αντικείμενα κλπ.).

8η Δραστηριότητα: Για θυμήσου…

Τοποθετούμε 4-5 (ή και περισσότερα) παιχνίδια/αντικείμενα μπροστά από το παιδί. Στην συνέχεια το παιδί κλείνει τα μάτια του και εμείς αφαιρούμε ένα παιχνίδι/αντικείμενο. Όταν τα ανοίξει, καλούμε το παιδί να θυμηθεί ποιο παιχνίδι/αντικείμενο λείπει.

9η Δραστηριότητα: Ανακαλύπτοντας τον ήχο

Δίνουμε στα παιδιά πολλά πλαστικά ή κανονικά κουτάλια και τα ενθαρρύνουμε να τα χτυπήσουν σε διάφορες επιφάνειες. Τα παιδιά μπορούν να χτυπήσουν τα κουτάλια για παράδειγμα: σε κατσαρόλα, σε ξύλινη επιφάνεια, σε πλαστική επιφάνεια κ.λπ. Συζητήστε με τα παιδιά για τη διαφορά που παρατηρεί στον ήχο ανάλογα με την επιφάνεια που  χτυπάει με το κουτάλι κάθε φορά.

10η Δραστηριότητα: Ζωγραφίζω με λουλούδια!

Ήρθε η άνοιξη! Μια καλή ιδέα είναι να πάτε μια βόλτα και να συλλέξετε διαφόρων ειδών λουλούδια. Επιστρέφοντας σπίτι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα λουλούδια ως πινέλα. Φτιάξτε μικρά μπουκέτα με λουλούδια και βουτήξτε το κάθε μπουκέτο σε διαφορετικό χρώμα τέμπερας. Σε μια επιφάνεια από χαρτί ξεκινήστε να ζωγραφίζετε ελεύθερα!

11η Δραστηριότητα: Αισθητηριακή Δραστηριότητα

Σε μια λεκάνη ρίξτε διάφορα όσπρια ή ρύζι και κρύψτε μέσα κάποια ζωάκια ή αντικείμενα. Δώστε στο παιδί κάποιο ποτήρι ή κουτάλι και ζητήστε τους να τα βρουν.

Σημείωση: Για να αποφύγετε την ακαταστασία και να περιοριστεί η δραστηριότητα μπορείτε να στρώσετε ένα παλιό σεντόνι ή πανί και να τοποθετήσετε την λεκάνη πάνω.